Sidor

söndag 24 september 2023

Söndag - vilodag...

 ...säger de som vet men jag tycker att det är SÅ mycket som ska göras då. Men idag jag hade som focus på att ta hand om de sista gurkorna. Inget ska förfaras. Kul att göra något av med enorma mängd gurka som jag fått i år. (många gurkor har jag gett bort)

Det blev en ny sats inlagd hackad gurka, typ "Bostongurka". Jag har gjort inlagd hackad gurka på några recept men har tagit det bästa ur några recept och kommit fram till detta. Och JAG tycker det blir superbra!

Bostongurka på G


Inlagd hackad gurka, typ Bostongurka.

800 gr slanggurka

1 röd paprika

1 gul lök

1 msk senapsfrö

Lag:

3 dl strösocker

1 msk salt

2 dl 12% ättiksprit

2 dl vatten

2 msk dill

  • Börja med att skölja gurkan, mixa den i en matberedare. Lägg över den mixade gurkan i en stor skål.
  • Mixa paprikan och löken. Lägg paprikan och löken i skålen tillsammans med gurkan. Tillsätt senapsfrön.
  • Koka upp 1 l vatten, häll detta över grönsakerna. Låt stå i 30 min.
  • Medans grönsakerna ligger i det kokta vattnet så blandar du ihop ingredienserna till lagen. Låt lagen småkoka tills det gått 30 min.
  • Efter 30 min, häll av vattnet från gurkmixen. Häll gurkmixen i lagen. Låt den småkoka i lagen ca 10-12 min.
  • Häll upp i väl rengjorda burkar. 


Kul att du tittade in!

1 kommentar: