Sidor

söndag 3 september 2023

Swoch...

 ...så var den helgen och de "lediga" dagar förbi.

Vad har hänt hos mej i helgen? Jo, en massa (förutom städning, tvättning och div. måste-åtaganden) 

I fredags hände det inte SÅ mycket. Jobbade 08:00-18:00, stängning på fritids) Det blev en Fodoora-hem-skjutsad-pizza. Men GUUUUUUD så god den var!

Lördagen började med en sjuhelvetes sovmorgon. Jag vaknade 10:30! Fick smått panik, hur skulle jag hinna allt som var tänkt?

Men som den planerande, strukturerande människa jag är (ironi. Jag handlade i ren PANIK!) så gjorde jag en massa samtidigt; innan jag gick upp (på övervåningen) satte jag igång en tvättmaskin. Innan jag hoppade in i duschen så satte jag på tevattnet. När jag duschat färdigt kunde jag slänga i mej frukosten, ståendes vid den nytorkade köksbänken. (den torkades av medan jag bredde frukostmackan och väntade på att teet skulle bli klart) 

Klockan 12:00 - Iväg till mamma med inhandlad mat, till skogen och plockade 800 g kantareller, blev kaffetörstig, besökte goda vänner som bjöd på det godaste kaffe jag druckit (den dagen!)

800 g kantareller


Den största kantarellen vägde 70 g


Hem, tog tag i tvätten, hängde/tumlade, lade in en ny tvätt. Rensade svamp. Planerade middagen; grillat, pommes och kantarell sås.

Grillat med kantarellsås

Sen däckade jag i soffan...

Söndagen blev lite mer i min stil, jag vaknade runt 08:30 och kände mej utvilad. Skönt! Det är inte ofta jag vaknar och känner att jag sovit de timmar jag borde. Hade som plan för dagen att fixa lite hemmavid men kände att jag ville till pappas grav och titta till den. Så jag hämtade mamma och åkte till graven.

Höstfint på papsens grav


När jag kom hem satte jag igång söndagens middag i min slökokare. Det skulle bli typ Thai-inspirerad wookgryta till middag. 


Mycket god thaiwook blev det till söndagsmiddag.

Medan middagen gossade till sig i slökokaren så tog jag mej en tupplur och när jag vaknade så var jag tvungen att ta tag i alla gurkor jag har skördat. De blev en del burkar med "Bostongurka".

Den bästa "Bostongurkan" ever!

I veckan som kommer, är vi hundvakt till sonens hund; Bea-bus. Sonen med familj är på väg till Frankrike, Paris! Varför?

Bea är uppvuxen i vår flock. Ibland tror hon att hon är en golden, trots att hon är en Berner sennenhund.


Det blir ett senare inlägg. Tror inte du orkar läsa mer ikväll... Jag är glad att du orkade läsa ända hit!

Vad har du gjort i helgen?

Kul att du tittade in!

2 kommentarer:

Helena Söderberg sa...

Underbar läsning. Tänk att man alltid ska göra en massa saker så fort man är ledig. Får också panik om jag ligger längre än 8. Vill gärna vara uppe tidigare. 😅. Varför inte bara göra ingenting… men det vet jag tyvärr inte hur man gör 😅😂. Ny vecka, men snart är det helg igen 🌺

Znogge sa...

Vilken bra helg du har haft! Bostongrurka går det åt en hel del här hemma så jag borde kanske göra egen...

Själv har jag tränat med Miss T hela helgen och har inte sovit tillräckligt känner jag!

Ha en fin start på veckan!