Sidor

tisdag 19 september 2023

Höstrusk och...

...regnväder HELA dagen. Vad annat kan man vilja ha till middag om inte en god, snabb tillagad soppa? Falsk räksoppa. (Fast här med kräftsmak.)

Jag har lagt ut receptet en gång förut men uppgraderat den.  Ist för räkost har jag testat med kräftost och den blev, om möjligt ännu godare. Får jag fresta med receptet?



Falsk kräftsoppa 4-6 pers

4 morötter
2 msk smör
3 msk vetemjöl
1½ l vatten
3 -3½ fiskbuljongtärning
400 g kräftost (burken innehöll 330 g ost så jag tryckte dit lite räkost också)
dill
cayennepeppar

Riv morötterna fint.
Fräs dem mjuka i smör.
Strö vetemjölet över morötterna.
Tillsätt vattnet och buljongtärningarna. Sjud 12-15 min. Rör så det inte bildas klumpar.
Rör ner mjukosten. Värm så soppan blir rykande varm.
Piffa till soppan med dill och cayennepeppar till önskad styrka.

Servera med varma vitlökssmörgåsar.

Kul att du tittade in!

2 kommentarer:

znogge sa...

Även här har det varit höstrusk så det känns nästan overkligt att jag badade så sent som i går eftermiddags.

Tack för receptet. Det ska jag lägga på minnet!

Violacornuta sa...

Mums! Så gott är det! Sist jag gjorde den hade jag både räkor och kräftor över sen kräftskivan dagen innan. Väldigt gott! 😋