Sidor

söndag 1 oktober 2023

SWOCH...

 ...så har det gått en vecka! Vart tar tiden vägen? 

Jag jobbar som en tok under veckan och mer kommer det att bli. Mer om det senare. Men nu har det varit helg. Vad har hänt här? Jo, det var hög tid att börja hösta upp ute. Jag hade som plan i helgen att ta upp potatisen och morötterna, plocka ner äpplena som fanns kvar i äppelträdet och börja rensa i växthuset. Och dessutom fick jag tid att klippa ett av barnbarnet. 

Kom inte och säga att söndagen är en vilodag!

En massa tomater har det blivit i år.


Sagt och gjort. Det blev 10 l potatis (det var typ halva landet som inte var upptaget), en massa morötter, 10 l äpplen (lika många litrar har hundarna ätit upp) tömt växthuset på tomaterna. 

Sen ska man ju äta också. Ikväll blev det räklåda. Jag har inga exakta mått när jag gör detta så tyvärr går receptet mer på känn. Jag tror att jag lagt ut receptet förut men här kommer det igen:

RÄKLÅDA

  • Koka ägg
  • Gör en god räkstuvning
  • Tärna franskbröd
Lägg skivad, kokta ägg i en gratängform. (Så det täcker botten på formen. Ganska många ägg går åt)
Häll räkstuvningen över äggen.
Tärna franskbröd och toppa formen.

Gratinera i ugnen 200 grader i ca 15 min. Ät och njut! 

Lägg skivade kokta ägg i en ugnsform.

Häll  räkstuvningen över äggen.

Tärna formfranska och toppa formen.



Gratinera i ugn 200 grader ca 15 min.

Kul att du tittade in!



1 kommentar:

Violacornuta sa...

Wow! Sikken energi! Här har det knappt hänt nåt alls över helgen!
Hmmm det där får man kanske prova. Helt nytt för mig.
Ha en fin inledning på nya veckan! 💜