Sidor

söndag 20 augusti 2023

Söndagen är ...

...vilodagen, enligt gammal sägner. Men enligt min livsfilosofi är det den dagen som är den som utstrålar mest måsten; fixa, planera inför kommande vecka, se till att tvätten är tvättad och framför allt, se till att det finns mat hemma inför veckan.

Idag blev det maratontvättning, ett abstinensbesök till några av barnbarnen och ett supersnabbt "måste-besök" till stan. Fast jag har faktiskt börjat att fånga dagen. Jag stannade upp ett slag, mitt i gatan, och insåg att vår stad är faktiskt riktigt vacker. (lätt att bli hemmablind) Bl.a de omtalade kranarna ner vid hamnen.

We don't need no Eiffel Tower. We've got kranarna.

Lite senare på eftermiddagen kom vi på att vi var hungriga. Vad blev det för mat?
Ja, jag var hungrig på pasta och currykyckling. Så det blev en hittepå middag. Och det är kocken som bestämmer maten!

900 g kyckling skivades
kryddade med kryddor som jag gillar (salt, kycklingkrydda)
1 paprika hackad
ca 4 dl grädde
lite soja
2 tsk sambal oelek
2 msk mango chutney
curry

Lade den skivade kycklingen och paprikan i en ugnsfast form. Kryddade. 
Blandade ihop grädden med soja, sambal oelek, mango chutney och curry,
Hällde blandningen över kycklingen och in i ugnen. 

220 grader i ca 35 minuter.
Serverades med pasta.

En god kyckling-hitte-på-rätt...

...avnjöts på altanen till den berusande doften från min Änglatrumpet.

Nu laddar jag inför nästa vecka.

Kul att du tittade in!
 

2 kommentarer:

Violacornuta sa...

Mums så gott det där lät! Får ju provas nån gång! 😋

Ja, förlåt att jag är lite sen med att avslöja vinnaren i min jätte-dö-viktiga tävling 😆 men helgen har varit hektisk.
Det kommer!

Puss o kram 🤗

znogge sa...

Det lät riktigt gott minst sagt! Ibland har det lätt för att bli bra :D

Önskar en glad måndag!