Sidor

söndag 27 augusti 2023

Helgen avslutades på det bästa sättet...

 ...frukost med ett av barnbarnen.

Hon önskade havregrynsgröt, sötningsmedel och kanel = 22 g KH. 1 dl mjölk = 5 g KH. Sen önskade hon pannkakan oxå! 1 glutenfri pannkaka á 90 g = 20g KH.

-Tror du på RIKTIGT att jag ställer mej och gräddar pannkaka på en söndagsmorgon? frågade jag henne.

- Ja....sa hon och flörtade så där så man bara smälter. -Självklart ska du få pannkakor till frukost, sa jag och kom på att jag hade glutenfria pannkakor i frysen. (hon har även celiaki)

Hon frågade innan hon började äta: -Hur mycket insulin ska jag ta?

-Kan du räkna ut det? frågade jag. Hon funderade en stund och sa: -Typ för 45 g KH? Ganska bra uträknat för en 6-åring. (exakt 47 g KH skulle hon ta)

Barnbarnet räknar ut hur mycket insulin hon skulle ta till frukost.


Sen bar det av till svampskogen där vi hittade 1,5 kg gula kantareller. Skogens guld!

1,5 kg gula kantareller.


Jag  testade att rensa svampen med den nya trenden;

Lägg de grovrensade kantarellerna i diskhon med vatten. Tillsätt 1 dl vetemjöl eller potatismjöl. Rör runt lite försiktigt och se hur fint rensade svamparna blir.

Testade att rensa svampen i diskhon med vatten och vetemjöl.


Det funkade jättebra med att rensa svampen i diskhon.




Till middag blev det pasta med svamp/bacon/cognac sås.


Nu har jag maxat batterierna och är redo inför en jobbvecka.

Hoppas du oxå är redo inför en kommande vecka.

Kul att du tittade in!

1 kommentar:

Violacornuta sa...

Helt ärligt...Nej. Jag ör inte redo. Så känns det. 😳
Jag blir liksom aldrig färdig med att va ledig! Hinner inte ens börja känna mig fri förrän det är dags igen...😳
Så duktig hon är, tösabiten! 💜
Kram på dig! 🤗