Sidor

tisdag 14 december 2010

Svenska hjältar



I går delades priset "Svenska hjältar" ut till svenskar som gjort stora hjältedåd i den svenska vardagen.
Mångas liv har förändrats tack vare dessa människor.

Men vi kan alla bidra till att förändra en människas dag till det bättre.
Ett litet leende, ett litet hej, en liten blick kan förändra dagen för någon du möter.
Det kostar inget och det gör inte ont.
Så börja denna dag med att bemöta en medmänniska med ett leende och ett trevligt ord.
Jag lovar. Det kommer att uppskattas och kanske, kanske har du räddat en människas dag...

14/12 Fjortonde "luckan":

Fråga: Har du alltid haft golden?
Svar: Ja, det var en ras jag fastnade för och det är ju så att ju mer man lär sig om rasen ju intressantare blir det. Men det är ju också så att ju mer man lär sig om hundar (oavsett ras) desto mer förstår man hur lite man egentligen kan.
Den dagen jag anser mej vara fullärd och kan allt om hundar, då är det dags att sluta med hunderiet.



25 kommentarer:

Majken sa...

Ja, fantastiska medmänniskor dessa "hjältar". Ett, leende, ett ord, ett telefonsamtal, en utsträckt hand, en kram, att våga visa att man bryr sig... Det är det lilla som betyder så mycket...
Om vi alla gjorde en "bra & osjälvisk" sak varje dag så skulle världen se bra mycket bättre ut....

Ja visst är det så m hundar, att man lär sig ngt nytt om djuret hela tiden... Och de är ett så fantastiskt och osjälviskt djur <3
Ha en fin dag!

Camilla sa...

*Ler*
-Hej!
Så...har jag räddat din dag nu? ;)
Kram!

Renee sa...

Vilken tur att det finns hjältar, jag hoppas att jag också kan vara en hjälte i någons ögon.

Krönikören sa...

Du har kloka ord idag. Jag håller med, det är så lätt att fyra av ett leende, hålla upp en dörr, säga något snällt om någon etc.

Kunskapen att ju mer vi lär oss desto mindre kan vi, gäller nog på de flesta områden. Ödmjukhet.

Diana sa...

Men är du inte rädd att du ska jämföra dina olika hundar? Häng med i mina tankebanor nu... Jag hade en cocker och den var världens mest underbara hund. Jag kan tänka mig den rasen igen men är rädd för att jämföra den nya hunden med den gamla och kanske bli "besviken".

Miruschka sa...

Jag såg aldrig programmet igår, men har förstått att det är väldigt känslosamt!
Kram♥ och god morgon

Tess sa...

Kloka ord! Dom ska jag ta till mig och springa runt och le :)
Hoppas du får en fin dag.
Kram

Herr Nilssons Fru sa...

Ja årets bästa program, till o med jag bänkade mig. Man blir rörd till tårar. Godhet mellan folk är vackert synd att inte alla insett de.

Kramiz

Sussi sa...

Jag tittade också på "bölargalan"..
Jädrar i min gata så tårarna föll! Men jag reagerade väldigt på klippet med han som räddade den lilla flickan som höll på bli strypt! Är vi Svenskar så handlingsförlamade? Det var riktigt pinsamt att den 15 åriga grabben var den enda som gjorde nåt. Han blir nog en bra polis, han verkar ha rätt instinkter..

Kramisar

ansepanse sa...

jag har inte hållit mig till en viss hundras, vi har genom åren haft många olika
kramar

Malin sa...

Missade den galan men sett det tidigare år, fantastiskt att man lyfter fram dessa dolda hjältar! Och du har ju rätt, man borde försöka bry sig mera om människor i sin omgivning.
Kram

Carina Sjölund sa...

Jag såg inte programmet! Jag jobbade i går kväll.
Tycker att det är så jobbigt att se sådana program, tårarna bara rinner!
Kramar

Rigmor sa...

Såg en snutt av programmet, och du har alldeles rätt!! Jag tror det var hon tjejen som drabbades av en bakterie och fick amputera både händer och fötter som sa något klokt, man har två val, antingen att bita ihop och överleva eller också att ge upp. Det är väl där vi som medmänniskor kommer in, när någon gett upp, ge det där lilla extra som gör att de får ny energi och ser ljuset igen.
Hundar som med människor, den da´n man tror att man kan allt inom vården, dags att se efter nytt jobb kanske...
Ha en fortsatt bra dag!!
Kram

Åsa sa...

Vi hade en labrador när jag var lite. Han var helt underbar. Fast nu föredrar jag ju såklart min lilla spaniel =)

Quila o Ronja sa...

Jaa, tänk vilken skillnad det kan göra. Förstår inte varför det ska vara så in i hoppsan svårt för en del. Du är ju klok som en bok du!
Så sant, så sant.....lustigt ändå......men det kanske beror på att intresset växer, ju mer man lär sig. Hm....lät det där konstigt kanske. Äh, du förstår säkert vad jag menar.
(Måste bara berätta....en familj, 4 barn. Pappan kommer hem från jobbet en dag, säger, jaha....om vi skulle ta och skaffa hund! Barnen skriker naturligtvis jaaa. Och vad vill ni ha för ras då? Tänk, tänk, tänk, eh, vi tar en golden. Det blir bra) Till saken hör att dom aldrig haft hund, barnen är väldigt hundrädda. Man hoppas att dom hamnar hos en klok uppfödare. Oohps, vad det blev låååångt!

Kramar från mig
Susanne

Mia systeryster sa...

Kloka ord=D Förstår att du fastnat för golden!
Kram

Diana sa...

Sv: jag förstår ditt tankesätt med. Dessutom måste det vara coolt att leka "gud" och styra en ras åt det hållet man själv vill.

Anonym sa...

Det lilla kan leda till det stora för ibland behövs det inte så mycket. Bra att tänka på.

Kram

Quila o Ronja sa...

Sv. Tror tyvärr inte dom har en aning. Men det är just det här, som man tycker blir så fel. Det är för lätt att bara köpa hund, utan att ha den blekaste aning om vad det innebär. En stycken sööööt hund, det ska vi ha. Du måste väl ha hört o sett en hel del genom åren som uppfödare.

På träffarna har vi det skitkul!
Kram

Mita sa...

Lite medmänsklighet och ställa upp för varandra kostar så lite,men kan betyda oerhört mycket för någon annan.
Le så får du ett leende tillbaka,för det mesta i alla fall,hi,hi...
Vad det gäller hundraser så ha jag haft två,Berner sennen och Rhodesian ridgeback.
Fullärd blir man aldrig,
Kramen,

cecce sa...

Det finns många hjältar i vårt land som förtjänar pris! Såg inte galan på tv dock. Mer medmänsklighet åt världen!!

Kramar

gunsan sa...

Jag såg galan på tv o tårarna rann som på de flesta kan jag tro.
Det är så sant, det kostar ingenting att visa medkänsla!!
Kramizzzzz

Miss Juni sa...

Så sant.
Jag såg oxå programmet...satt med tårar i ögonen mest hela tiden...

Semester & Mat sa...

Ja tänk om alla skulle tänka så, va trevligt det skulle bli.
Erkänner att jag själv är alldeles för dålig på det, men ska tänka på det mera så blir det nog förändring.

Hoppas du får en fin onsdag!

Anonym sa...

Jag ska snart gå ut och smila lite, tack för tipset :-)