Sidor

tisdag 8 april 2014

Recept på en god fisksås - Trysundasås.



Jag brukar göra en sås som är så god till fisk, Trysundasås.
Den är lika god till torsk som till lax eller rökt sik. Den går lika bra att servera varm som kall.
Man kan göra en gratäng av den eller servera den som tillbehör till fisken.
Ibland köper jag lax som är i småbitar och gör en laxsås på det.

Som du ser är finns det oändliga serveringsförslag till denna supergoda sås.

Recept på Trysundasås
2 dl matlagningsgrädde
2 dl creme fraich
3/4-1 st fiskbuljongtärning
½-1 dl dill
½-1 dl gräslök
citronpeppar

Blanda grädde och creme fraich i en kastrull.
Koka upp och tillsätt buljongtärningen.
Tillsätt dill, gräslök och citronpeppar.

Gratäng- tina fisken. Lägg i en ugnsfast form. Häll såsen över fisken och tillred i ugn i 225 grader till fisken är färdig.
Sås- servera såsen, varm eller kall, som tillbehör till kokt, stekt eller rökt fisk.
Laxsås- Skär t.ex lax i små bitar. Stek fisken i en stekpanna. Tillsätt buljongtärning, grädde och creme fraich i stekpannan. Koka upp. Tillsätt dill, gräslök och citronpeppar.

Och namnet har den fått från en ö, Trysunda, som ligger här utanför.


Trysunda - Sveriges vackraste ö

Trysunda är en av skärgårdens vackraste öar, och fiskeläget är ett av de bäst bevarade längs Ångermanlandskusten. Det ligger väl skyddat i en djup vik och är ett mycket populärt utflyktsmål bland båtfolket. Här finns ett kapell från 1600-talet. Trysunda är naturreservat och från hamnen leder stigar till flera badvikar, utsiktsplatser m.m. Här finns gästhamn, vandrarhem och mindre handelsbod.
(info hämtat här)

16 kommentarer:

Ama de casa sa...

Åh! Det var verkligen en multisås - lätt gott alltihopa :-)

PS: Kan man ha den till surströmming också? ;-)

Majken sa...

Tack för recepttipset :-)

Ha en fin tisdag!
kram

Anonym sa...

Låter så gotti - Ska testa :)
Tack för ditt recept/Kram från mig i vårregn!

Anonym sa...

Det behövs nästan alltid en extra god sås till fisk.
Den ön ser fin ut. Men hallå! Kan man bara knycka en titel hur som helst? Vad anser Gotland om detta? ;) Kram neutrala Bosse

TantGlad sa...

Vad mysigt att få lite recept tipps. Ser ju hur gott ut som helst.
Ha nu en jättefin kväll på dig.
Kraam!

TantGlad sa...

Vad mysigt att få lite recept tipps. Ser ju hur gott ut som helst.
Ha nu en jättefin kväll på dig.
Kraam!

moi sa...

Jag äääälskar fisk och äter det ofta. Men såsen blir oftast densamma så det här tipset tackar jag tusenfalt för!
Kram

Ingrid sa...

Då måste jag gjort den utan att veta, fniss. Precis så gör jag min fiskgratäng sås. Fast inte alltid gräslök i

Freja sa...

Den låter både god och praktisk!

Decdia sa...

Hihi, jag är rädd för att din sås smakar för mycket fisk för mig!
Det är liksom det som jag har lite svårt för...
Våra fiskprojekt har än så länge handlat om att hitta rätter med fisk men som inte smakar fisk. ;)

znogge sa...

Tack för tipset :-) Låter som en enkel och god sås som kan användas till mycket!

Krma

fialia sa...

Låter gott, tackar.
ha de Fia

♥ Carina ♥ sa...

Åh, den har jag inte gjort på länge!
Tack för påminnelsen! :)
Kram

soffie sa...

mums lät jättegott, tackar för det receptet det ska jag prova...

Suss sa...

Nu blev jag nostalgisk, inte över maträtten, utan över Trysunda. Jag vet inte hur många somrar vi ankrat där medan jag bodde i Västerbotten och ägde en halv segelbåt. Trysunda var en av de platser jag tyckte allra bäst om, så även barnen, som var små då och följde med dit de vuxna bestämde. Kan man ta sig dit utan egen båt?
Jag ska nog ändå testa Trysundareceptet. Tack för det! KRAM!

Boungiorno sa...

Testa att ersätta citronpeppar med rosépeppar. Torskrygg med denna gratängsås var total succé. Tack för receptet