Sidor

onsdag 15 december 2010

Pepparkaksmuffins med ädelosttopping


Mitt i all din julstress, julbak, glöggdrickande, tomteframplockande och julklappsinslagning, kan jag få bjuda på ett recept på jättegoda muffins?!

Recept:
150 g rumsvarmt smör
1½ dl råsocker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk mald kardemumma
½ tsk malda nejlikor
½ tsk ingefära
½ tsk kanel
½ dl vispgrädde
1½ dl frusna lingon

Topping:
200 g philadelfiaost
150 g ädelost

Rör smör och socker fluffigt.
Blanda i resten av ingr.
Klicka ut den tjocka smeten i muffinsformar.
Grädda i 200* i ca. 15-20 min.

Rör ihop toppingen och bred  på den på de kalla, färdiga kakorna.


15/12 Femtonde "luckan":

Fråga: Vad är din högsta dröm/önskan?
Svar: Här har jag ju kunnat svara fred på jorden, rättvisa och mat till alla människor men det gör jag inte.
Jag har en stor önskan om att alla i min familj får vara friska och leva ett bra och meningsfullt liv. Och att man kan hitta ett botemedel mot diabetes...









23 kommentarer:

Camilla sa...

Hinner du baka också?
Du kan då allt!
Fast kan du åka slalom? ;)
Ja...tänk om dom fann ett botemedel mot diabetes. DET hade varit bra.
God morgon syster!

Diana sa...

Tycker dina önskningar är bra! Man står sig själv närmast!
Muffinsen ser supersmarriga ut! Dock har jag testat kombinationen ädelost/pepparkaka och inte blivit såld på det. Men parmesan/balsamvinäger måste jag testa!

Malin sa...

Himmel vilka läckra muffins!!!! Skriver ut receptet direkt!
Kram

Renee sa...

Dom ser otroligt goda ut, ska skicka över receptet till min dotter som är duktig på att baka, hos mig räcker inte tiden till.

Bara Jag sa...

Det receptet låter jättesmaskigt!

Att drömma stort som "fred på jorden" är inte fel - men tyvärr vet vi ju att det inte är en dröm som är realistisk... Om alla tänkte "smått" och i den närmaste omgivningen skulle vi ändå komma närmare den stora drömmen....

Kram!

ansepanse sa...

den sista önskningen har jag haft ända sedan jag blev diabetiker
kramar

Sussi sa...

Ja tack.. Väldigt gärna!
Ingår du i bakningsprocessen med. Du är väldigt välkommen hit och baka eller du kan ta med dom du redan bakat istället så bjuder jag på kaffe och en chokladbit! ;)
Muffinsarna såg såååå goda ut :)

kramisar

Anonym sa...

Fina önskningar :-)

Nu var det bakning igen. Det hoppar jag ju över, för husfridens skull ;-)
Fast dom såg väldans goda ut!

Carina Sjölund sa...

Det måste absolut provas, ser jättegott ut :)
Ha det gott!
Kramar

Mita sa...

Muffinsarna ser jättegoda ut,fast jag hoppar över ädelosten.Nånting jag aldrig kommer tycka om,he,he...
Att nära och kära får var friska är nog så viktigt,
Kram vännen!

Herr Nilssons Fru sa...

De där muffisen ser goda ut både för mun o öga!!
Rent vackra ju.
En bra önskan som jag tror de flesta av oss har.
Kramiz o go onsdag

Miruschka sa...

Gud vilket smarrigt recept, kanske man törs ge sig på det? Jag menar, i år har jag inget flyt direkt när det gäller bakning;)
Kram♥

soffie sa...

va gott det ser ut,
å vilka bra önskningar du har,
jag önskar mej självklart med att min familj s´ka va frisk men sen vill jag vinna pengar så jag flytta till varmare land å aldrig mer jobba:)

Åsa sa...

Låter gott, kanske man ska ta och prova någon gång.....

Quila o Ronja sa...

Du är allt bra duktig du ;-))
Bakar o står i. Ädelost i såser, det är gott. Men ädelost, hm.....naee, det går inte så bra ihop med mig.
Jaa, vad skulle man önska sig. Att familjen får vara frisk och ha det bra.Det är väl det som ligger varmast om hjärtat.

Ha en skön kväll
Kram
Susanne

Sus sa...

De muffinsen ser underbara ut!
Gjorde såna i fjol...men inte så lyxiga, dock:)
Kraaaaaaam

Mia64 sa...

Oj så goda de muffinsen såg ut.Ha en bra kväll/Kram

Camillasrum sa...

Vilka underbara muffins, de måste jag prova om jag hinner! Ha en fin torsdag! Kram

Helene sa...

Mums va gott !!
Såna önskningar önskar jag med...
Ha det gott.
Kram Helene.

gunsan sa...

Hoppla hoppla, dessa ska bakas till helgen, jisses vad de verkar goda o vad fina de är;))
kramizzzzz

cecce sa...

Det där såg smaskigt ut!! Jag gillar ju som sagt pepparkakor!!
Jag hade graviditetsdiabetes då jag väntde min yngsta.
Inte roligt alls så jag förstår din önskan:-)

Stor kram:-)

Tess sa...

Åh så goda dom ser ut! Tack för receptet.
Och botemedel mot diabetes önskar jag också att dom hittar för min sons skull!
Haha, kan man klicka på bilderna för att få dom större? Så praktiskt! Hade jag ingen aningen om. Alltid lär man sig någon nytt! :)
Kramar

Mia systeryster sa...

Mums, vad gott det där såg ut=D
Kram