Sidor

onsdag 22 december 2010

Dan före dan före doppare dan...



...och jag har jullov!
Ja, åtminstone i fem hela dagar...
Åkte på en nitlott och jobbar i mellandagarna! Men nu först så ser jag fram emot mina långa, lediga, fem hela, härliga dagar!
Idag sak jag börja dagen med en lång skogspromenad med hundarna. Det är ju så ljuvlig att se dem kämpa med glädje i djupsnön. För att vara stilla en sekund finns det inte en tanke på!




22/12 Tjugoandra "luckan":

Fråga: Hur gjorde du när du valde hundras? Hur kom det sig att Du valde just Golden Retriever?
Svar: Det var av en ren slump att det blev Golden. Vi hade talat om att skaffa hund och på den tiden fanns inte internet så vi tittade i massor med böcker och fastnade för retriever. Flat, Labbe eller Golden?
Alla dessa var en ras som passade oss.
En ras som har "på-och-av-knapp". Är villig att jobba men kan koppla av när jag inte erbjuder något "jobb".
Det blev Golden. Och det har jag inte ångrat en sekund i mitt liv!
Det har funnits sju st. Golden i mitt liv och det har varit sju olika individer med olika personligheter men ändå inom ramen av rasstandarden. Ja, en av dem har jag faktiskt ångrat men det kände jag redan när vi hämtade hem henne...
Hon blev bara två år...

Sen tror jag att jag sagt det förr men jag säger det igen:
Ju mer jag lär mej om hundar, ju mer förstår jag hur lite jag kan.
Den dagen jag tror mej kunna ALLT, då är det dags att lägga ner hunderiet!


29 kommentarer:

Paula sa...

Godmorgon! Jo, jag gillade faktiskt din bild på 4 advent:) Idag har vi kallt - 22 grader o på stigande. Ang hundraser: Vi har en blandrashund. Foto finns på min blogg. En korsning mellan Golden retriever o spets.....Hon har goldenlynne o skäller mycket som en spets gör....

Hoppas att du får en bra ledighet! Kramar Paula

Krönikören sa...

Skönt att vara ledig ett par dagar före jul också. Förutom hundpromenad hinner du med att bona golven ;) Fina bilder!
Kram

ansepanse sa...

härligt med lite jullov - njut :)
Sv: nej, det gick inte att komma in den vägen den här gången heller
kramar

Sussi sa...

Hahaha nej du.. Snö är någon konstig hundmedicin för fullt ös! Vara stilla! Tråkigt ju hihi

Vi skaffade Doris undertiden det fanns internet. Men det var en slump jag hittade rasen på nätet. Sen fanns det ingen annan. Vi fick åka till Dalarna för att hämta hem vårt yrväder :)

Kramisar

Diana sa...

Golden är underbara och står högt upp på önskelistan någon gång i livet!
Ha nu en mysig långledighet!

Herr Nilssons Fru sa...

Ja de e verklig speciella Golden. Jag satte fram en korg för lite sedan och la hundarnas gosedjur i "som de annars sprider runt hela golvet" Du ska inte tro annat än att min Golden sätter sig vid korgen o skäller till vi kommer o säger "du får ta" då!! Fast hon vet de e hennes grejer..*ler*.

Nu min vän, tar jag julledigt från bloggvärlden och önskar därmed Dig och de dina
EN RIKTIGT SKÖN O GOD JUL.

Kramiz

Tigris Predikantan sa...

Det är en fin reas ju!
;)

Tigris Predikantan sa...

Menade ras förstås!

Afrodite sa...

Underbara ledighet! =) Åh, vad du är välkommen! =) Själv ska jag "slå dank" (=lata mig och inte göra något alls) i hela 12 dagar! Om jag blir rastlös vid tanken?! IKKE sa Nikke! =)
Kram på dig, min sköna höna!

carola sa...

Tänk va olika vi är när det gäller hundar:)
Jag som älskar bullraser har jämt sagt att aldrig en golden:)
Inget illa ment.

Just nu är de så tomt utan vovve, saknar nora så det gör ont fortfarande.
Hoppas du haft en trevlig dag

Rita sa...

Hejsvejs!!
Fina bilder på julblommorna =)
Visst är det härligt när hundar bara "flyger" fram i snön =)
Önskar dig o din familj en riktigt GOD JUL!
Kramis

Camillasrum sa...

Njut av ledigheten, jag ska också jobba i mellandagarna, men det är DÅ det! Nu myser vi istället! Kram

Rigmor sa...

Så skönt att du blivit ledig!! Det gäller att fokusera på just ledigheten och inte tänka på att man kanske åkte på att jobba i mellandagarna, svårt men nödvändigt för att man ska njuta. Här är det nog sista julen jag är ledig, förhoppningsvis får jag jobba mycket när jag är helt klar, och inom vården är det tjugofyra timmar om dygnet som gäller, även jul. Ska jobba i morgonkväll, och det känns riktigt kul, även om julen är jobbig för många gamla. Ibland tror anhöriga att de gamla vill så mycket mer än de egentligen vill...svårt.
Ha en fin eftermiddag!!
Kram

Semester & Mat sa...

5 dagar är väl en lagomt lång ledighet. SÅ passa på att njuta till max.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Anonym sa...

Men fem lediga dagar är inte det sämsta trots allt!

Kram

Malin sa...

SÅ skönt med 5 dagars ledighet!! Som en mini-semester...
Kram

Camilla sa...

Fem lediga dagar?
Ja du..DÅ kan du ju passa på att ha migrän,vara förkyld,ha magsjuka,bihålsinflammation och allt det andra du brukar ha. För NU slipper du sjukskriva dig.Och vet du...Om det blir så...DÅ tycker jag synd om dig ;)
Kram på dig!

Miruschka sa...

Härligt med "jullov"!
Kram♥

Osloskånskan sa...

Åh....tack för så fina blombilder!

Sus sa...

Golden är underbara, har känt ett gäng genom tiderna.Godmodiga, saktfärdiga och ....fulla av liv :)
Kraaaaaam

Mia systeryster sa...

Jag säger det igen Retrivers är underbara hundar.Och golden är en av mina favoritraser, min förra hund var en golden.Jag tog det så hårt när hon dog, så jag kunde inte skaffa en likadan, de påminde för mycket om Sally, så det blev en labbe. Vilket jag inte ångrat!
Kram

Mita sa...

Skönt med fem dagar i alla fall. Njut ordentligt nu,
Golden är jättefina tycker jag. Alla raser har sin charm,sen beror det på vilken som man tycker passar ens egna krav och vad man tänker göra och är villig att satsa.
Kramiz!

Carina Sjölund sa...

Visst är det härligt med ledighet :)
Jag som har åtta dagar, pilutta dig :))
Kramar

Quila o Ronja sa...

Så härligt med lite ledigt runt jul.
Konstigt det där, hur man fastnar för en hundras. Här får vi vänta med bus i snön. I alla fall för Ronjas del.

Kram
Susanne

soffie sa...

härligt med ledighet för dej jag fick ledigt i mellandagarna så jag får ledigt 11dagar UNDERBART!!!
ha en riktigt GODJUL!!!!
om jag nån gång ska ha en hund så vill jag ha en Bearded Collie men en Golden verkar oxå va en mysig hund.
kram

Helene sa...

Man får vara glad för det "lilla" !!
Jag är ledig i 2 hela dagar = ))
Blev så orolig för när jag skulle gå in på din blogg så stod det att den var avslutad...Bara sådär...Men jag "hitta" dig igen som tur var !!
Ha det gott.Kram Helene.

cecce sa...

Njut nu av dina lediga dagar och ha en riktigt god jul!!
Stor kram!

Sussi sa...

Nämen hoppsan! Ja, här var det jullov minsann. Sovmorgon alltså ;)
Ville bara önska dig och din familj en riktigt God Jul..
Kramisar

Diana sa...

Sv: kanelsirap, latte, vispgrädde, kanel och kardemumma... det är mumma det! :)