Sidor

torsdag 25 juli 2013

Falsk fläskfilé


Jag har testat att göra falsk fläskfilé några gånger men inte tyckt att det varit någon riktig hit men nu har jag hittat ett recept som verkligen föll mej i smaken.

Falsk fläskfilé

Fläskfilén:
500 g fläskfärs
1 msk Aromatkrydda
Svartpeppar till kryddning
Smörklick till stekning 


Sås:
4 dl grädde
5-6 msk Ajvar relish
1-2 tsk sambal oelek
1 stor hackad vitlöksklyfta eller 2 små
En skvätt soja för färg och sälta 

Övriga ingredienser:
1 st strimlad röd  paprika

Riven ost för gratinering 


Gör så här

Förbered "fläskfilén" ett par timmar före.
Blanda fläskfärsen med aromaten. Lägg köttblandningen i en fryspåse/ plastfolie och forma det till en avlång filé. Frys in den ett par timmar innan tillagning.

Sätt på ugnen på ca 200-225 grader.
Ta ut den halvfrusna "filén" och skiva den i ca 1,5 cm skivor. Peppra dem på ena sidan. Fräs på dessa på båda sidor så de får lite stekyta. Lägg dem i en ugnssäker form.
Strö över den strimlade paprikan.

Blanda ihop ingredienserna till såsen i en skål/bunke och häll över filé-bitarna toppa med skivad eller riven ost.

Gratinera ca 20-30 minuter så att såsen har kokat ihop sig och ytan har fått färg.

Serveras till potatis och en god sallad. 



22 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Tack för recept!!!
Har gjort något liknande för länge sedan,
men helt glömt bort det. Minns att servar jättegott!
Ha en bra dag
Kram

Quila o Ronja sa...

Tack för recept!!!
Har gjort något liknande för länge sedan,
men helt glömt bort det. Minns att servar jättegott!
Ha en bra dag
Kram

Quila o Ronja sa...

Nämen, nu blev det visst två av samma :-)

Anonym sa...

Låter gott :)
/Kram Annmi

fialia sa...

Låter gott ska prova det (kryddningen) med tonfisk.
ha de Fia

Mita sa...

Falsk "fläskfilé" det låter mysko...
Men värt att prova kanske, här blir det mest invand och lättlagad mat just nu,har lite tappad sug för att fixa och dona i köket...
Kramar♥

Diana sa...

Fräck idé! Låter lite som stekt köttfärslimpa, haha. Men det känns som om jag måste testa detta. :)

Ama de casa sa...

Det gäller att inte ge upp ;-)

Såg himla smarrigt ut, men här har vi bara en micro just nu. Och restauranger :-)

moi sa...

Det låter himla smarrigt, men är inte Ajvar relish och sambal oelek
sånt man har i städskåpet?
;)
Kram (och tack för recept som nog testas efter semestern)

Maud sa...

Det lät ju gott iaf! Men kanske lite starkt??

Freja sa...

Köttet skippar jag, men såsen lät supergod!

Diana sa...

Sv: Den tanken slog mig med... klart att det oidentifierade måste vara lavendel! :)

Soffie sa...

Mums va gott tack för recept...

~~Sara~~ sa...

Jag skippar fläsket men såsen måste jag bara testa :)

Kram

Majken sa...

Tack för recept tipset :-)

Kram

Miss Juni sa...

Lustigt. Förra året satte jag ihop en kokbok på jobb, där kollegor som var intresserade, fick lämna in sina favvisrecept. Och då fick jag just detta...falsk fläskfilé - och så var det färs och aromat...lät ju sådär! Jag har aldrig provat det heller, men nu ser det ju plötsligt rätt gott ut ändå!

ansepanse sa...

låter gott :)
Sv: jodå, Modos målvakt räknas definitivt som kändis :)
kramar

znogge sa...

Låter väldigt gott tycker jag så tack för tipset!

Kram

Helene sa...

Va gott det lät...måste jag prova !!
TACK för receptet.
Kram Helene.

Camilla sa...

Mums!
Låter hur gott som helst!
Kram!

Afrodite sa...

Konstigt...jag har för mig att jag kommenterat detta inlägg, men min kommentar verkar ha försvunnit som en fis i cyberrymden...
Sen å andra sidan, har detta inlägg fått representera denna blogg alldeles för länge, tycker jag...F5?! ;)
Hur som helst - den falska fläskfilén är supergod! Har gjort den några gånger. Dock är receptet på den där såsen ny för mig, så det tackar jag för! :)

Kram och godmorgon! (F5?!?!?!)

åse sa...

Det låter super gott, tack för tipset ska genast överlämna receptet till maken ;-) Kram