Sidor

lördag 4 november 2023

V. 44 = höstlov...

 ...och det innebär att skolbarnen är lediga men fritids är öppet för de som behöver.

Jag kände att jag behövde lite ledighet så jag tog ledigt torsdag och fredag. Eller ledigt och ledigt? Det beror hur man ser på det. Jag ÄLSKAR att laga mat så det var det jag gjorde i dagarna två. Vi hade ju Mr C som firade sin 60 årsdag på fredagen så jag ville bunkra upp med lite mat som vi kunde bjuda på. 


Det blev kallskuret kött, fläskfilé, rostbiff och potatissallad, grönsallad, grillade kycklingben, ett tunt focaccia bröd med smak av vitlök och flingsalt och taco soppa. 

Soppan blev en succé! Det var ju ändå november och man vill ju ha lite varm mat också, inte bara kall mat. 


Recept på Taco soppa

500 gr köttfärs
tacokrydda
potatis
morötter 
1 burk majs
400 gr krossade tomater
1-2 köttbuljontärning
1 l. vatten 

  • Stek köttfärsen
  • Blanda i tacokryddan
  • Lägg över den stekta köttfärsen i en gryta eller kastrull
  • Tärna potatis och morötter (mängd? gå på känn)
  • Lägg rotsakerna i grytan
  • Häll i en burk majs (med spadet)
  • Tillsätt tomaterna
  • Smula i buljongtärningen
  • Häll på vattnet
  • Koka soppa i 10-15 minuter tills rotsakerna känns mjuka
Servera gärna med en klick yoghurt och ett gott bröd.

Kul att du tittade in!



Inga kommentarer: