Sidor

lördag 12 oktober 2013

Allt har sin förklaring...

...men ibland tar det tid att hitta själva förklaringen.

Jag kan skriva på datorn utan att titta på tangenterna.
Man intar bara "första position" med fingrarna; vänster pekfinger på bokstaven F och höger pekfinger på bokstaven J sen går det som en dans. Alla fingrarna vet vart de ska. Ingen pekfingervals här inte!

Det kan ha någonting att göra med att jag hade maskinskrivning som tillval i skola. Det sitter som i ryggmärgen. Nu hade jag usla betyg i skolan men maskinskrivning där hade jag högsta betyg. (jag hade nog en liten föraning om att jag skulle bli bloggare i framtiden *skojar*)
Men...
Något går alltid fel när jag ska skriva Å, Ä och Ö!

Jag har funderat länge tills jag kom på vad det kunde vara som felade.
På den skrivmaskin som jag lärde mej att skriva på så var tangentbordet ställt så här:


Och på dagens moderna datorer är tangenterna ställda så här:


Så det finns en förklaring!
För det kan väl inte vara så att jag TROR att jag är bättre på att skriva än vad jag EGENTLIGEN är...?


15 kommentarer:

Susanne sa...

Åååå Maskinskrivning! Det var ett roligt ämne det. Jag var också bra på det. Men att å ä och ö satt så där kommer jag inte ihåg? Eller gjorde dom det?? Minnet är bra men kort ;)

Kramisar

fialia sa...

Nejdå, du e så bra som du "tror" hehehe
Min mor åttioett år skriver fortare än jag någonsin kommer att göra på datorn, hon var sekreterare en gång för länge sen, som du säger det sitter i ryggmärgen.
ha de Fia

Ama de casa sa...

Där HAR vi det! Jag har också svårt för dom bokstäverna. Då, på den tiden var det svåraste att få till ordentligt med tryck i lillfingret så dom faktiskt syntes på papperet, å ä och ö...
:-)

Anonym sa...

Å ja hade också maskinskrivning... en gammal tanta som vanka som en anka... å ilsken... man fick ha en stålskärm som man hade över tangenterna... usch av hemskt tycker jag... jag anv inte fingersättningen men jag skriver med flera än bara pekissarna hahha


ha en bra dag

moi sa...

Jag är också ganska hyfsad på maskinskrivning och tittar aldrig på tangenterna, använder alla fingrarna MEN har stora, stora problem med Å, Ä och Ö.
Av exakt samma anledning som det du berättar om.
Samma sak med ett konto i bokföringen. Skriver alltid det gamla för "ingående moms" även om det säkert var 20 år sedan det ändrades.....
Kram

moi sa...

Och hur ofta slår jag inte fel nummer på telefonen?
Där sitter ju siffrorna tvärtemot vad de gör på räknemaskinen....
Kram igen!

Diana sa...

Skrivmaskin, vad är det? ;)

God morgon!

znogge sa...

Det tror jag inte! Du är säkert precis lika bra men det gamla tangentbordet spökar! Jag lärde mig med det nya och kör inte heller med någon pekfingervals. Var på ett föredrag där vi fick höra att paddor är bra att skriva på för man kan använda bara tummarna. Själv fattade jag nada medan många nickade instämmande...

Svar: Våra hundar klipps och helst var tredje månad. Denna gång hade det gått fyra vilket märktes...

Kram

Majken sa...

Jag hade finfina betyg i maskinskrivning, men jag skriver mest med långfingrarna faktiskt....
Det går rätt bra det oxå :-)

Kram

Villa Frejas bokblogg sa...

Nä, det har sin förklaring. Kram.

Miss Juni sa...

Det är typ min största - och enda - merit oxå, att jag är en jävel på att skiva på datorn!
Känner inte att det öppnat så många dörrar för mej kanske, men det finns väl nå´t bra med det. Kanske. (Jag hade OXÅ maskinskrivning på gymnaset!)

Soffie sa...

Oj är det skillnad påsen delvisas jag inte, jag skriver med båda händerna på samma gång så här är det ingen pekfingervals kram

Freja sa...

Jag har aldrig lärt mig fingersättningen och tycker det är trist. Jag gjorde visserligen ett test en gång, där en skulle skriva en text så snabbt och felfritt som möjligt, och med mina pekfingrar fick jag högsta betyg. MEN jag måste ju kolla på tangentbordet när jag skriver, och ser inte om något går fel. Som att CAPS LOCK ÄR PÅ SÅ ALLT JAG SKRIVER SKRIKS UT...

Krönikören sa...

De flyttade på . och , också. Morr.

Kram

Suss sa...

Tror på din förklaring, för jag skriver också utan att titta och i full fart (visste väl också att jag skulle bli bloggare). Mitt tangentbord inklusive det jag lärde mig på, har alltid haft å,ä och ö som du visar inringat. Annars tror jag det skulle vara jättesvårt att ställa om i hjärnan.