Sidor

lördag 11 augusti 2012

Dagens namnsdag..



...är: Susanna!
Men:
Sanna – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 2001.
Susanna – Namnet förekom under 1600-talet16 juli, men flyttades till dagens datum 1706, till minne av en romersk martyr, som dog 295, och det har funnits sedan dess.
Susanne – Namnet infördes på dagens datum 1986, men utgick 1993.

Alltså:
  • 1706–1900 – Susanna
  • 1901–1985 – Susanna
  • 1986–1992 – Susanna, Susanne och Sanna
  • 1993–2000 – Susanna och Sanna
  • Från 2001 – Susanna
  • (info hämtad från Wikipedia)

    Äsch, vi firar ALLA Susannor, om än det stavas med ett e eller a i slutet. Och Sannorna får väl också slinka med i firandet!
    GRATTIS !!!!

    

    17 kommentarer:

    Anonym sa...

    Grattis Grattis! :)

    Paulahelenas sa...

    Grattis, grattis!

    Anonym sa...

    ***Grattiskram*** från mig :)
    Ha en underbar da'.........

    ♥ Carina ♥ sa...

    Grattis SusannE på namnsdagan!!
    Kram och go'lördag till dig!

    ♥ Carina ♥ sa...

    Se! Nu blev jag så förvirrad av alla a och e. NamnsdagEn ska det naturligtvis vara :)

    Znogge sa...

    Grattis från mig! Min bästa väninna heter det som andra namn så under årens lopp har denna dag firats!

    Kram

    Sanna sa...

    Ja grattis till oss! hehe

    Kramar

    Miruschka sa...

    Både Sannas och Sagas namnsdagar försvann där i början av 2000-talet, men vi firar dem ändå;)
    Grattis till dig också!
    Kram♥

    Team Nelson / Ordringen. sa...

    Själv firar jag Ulfdagen 11:e april. Då är det ett jävla hallå med tårtor och fina kläder och trevlig underhållningsmusik.
    Grattis.

    Diana sa...

    Grattis på namnsdagen! Jag tycker det är mysko att Susanne inte är med, jag känner typ hundra personer som heter det liksom.

    Cina sa...

    Grattis! Hoppas du har en fin dag!

    Ama de casa sa...

    GRATTIS till dig! I Spanien firar man namnsdagar mer än födelsedagar - så ta fram spanjorskan i dig :-)

    Milla sa...

    Oj, det var en gediger historia, hihi. Ha en fin kväll och grattis till dig. Kram

    soffie sa...

    grattis på din namnsdag...

    Quila o Ronja sa...

    Tack, då har vi klargjort det, en gång för alla! Tycker det har funnits tvesamheter från "vissa" i min omgivning ;-) Vad sjutton spelar väl stavningen för roll???
    Grattis till dig också, min vän ;-)
    Kram

    fialia sa...

    Då får man gratulera på namnsdagen, hip,hip.
    ha de Fia

    Krönikören sa...

    Då har du utgått eller? Finns det tid kvar tills bäst-före-datum har passerat?

    Kommenterade inte jag här nyss? Är lite trött...

    Kram och God morgon!