Sidor

söndag 12 september 2010

Lagom...

Vad betyder ordet lagom egentligen?

Lagom är ett svenskt ord med betydelsen "precis rätt", "tillräckligt", "adekvat", "så bra/mycket som det borde vara".

En flitigt citerad, folketymologisk, förklaring är att ordet lagom härstammar från det gamla bondesamhällets måltider, då alla på gården åt från samma gryta och drack ur samma bägare. Då ville det till att det räckte "laget om". Detta är dock en myt. Svenska Akademiens ordbok listar etymologin som en åldrad böjningsform av lag där ändelsen -um i fornsvenskan angav dativ i pluralis (jmfr. t.ex. uttrycket "honom"). Ursprungsbetydelsen av laghum, som var den vanligaste stavningen, var "enligt lagen", "lagligen". Det behöver inte nödvändigtvis referera till en juridisk lag. Istället är det "lag" i betydelsen "gemensam" som avses. Ordets betydelse har senare försvagats och kommit att betyda ungefär "lämplig", "passande", "till det gemensamma" eller mera fritt "varken för mycket eller för lite" eller "lika mycket som alla andra".

Även Nationalencyklopedins ordbok förklarar ordet som dativ plural av lag men i betydelsen "rätt ställning, rätt förhållande". Man kan kanske lättare förstå innebörden om man tänker på motsatsen - att något är "i olag". Lagom är den mängd som behövs för att något ska bli i lag, som det ska vara. Det nära besläktade verbet laga betyder ju att göra i ordning (t.ex. mat) eller att återställa den rätta ordningen (t.ex. när man lagar något trasigt).

En vanlig uppfattning är att ordet lagom är unikt för det svenska språket och saknar motsvarigheter i alla andra språk. Att det skulle vara som så att något ord med precis samma betydelse inte finns någonstans, är bara en ren myt. I norskan, i såväl nynorsk som bokmål, finns ordet lagom (samma uttal, samma stavning, samma innebörd). Bland språk som inte har en direkt översättning, finns det dock ord med snarlik betydelse som kan användas i översättningar, förutsatt att man godtar den lätta semantiska skillnaden. I exempelvis norska finns ordet "passelig" och i danska "tilpas". Även estniska ("paras") och japanska ("choudo") har motsvarigheter. På bosniska kan man höra ordet "taman" som betyder lagom.


(hämtat från Wikipedia)



Vilket som så har jag kokat lagom mycket köttfärssås i en lagom stor gryta; varken för mycket eller för lite!


29 kommentarer:

Camilla sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Camilla sa...

Men det stora frågan är:
Räckte det laget om? ;)
God morgon,Syster!

Camilla sa...

Du vet hur det är på morgonen ,utan glasögon,va?
Då kanske du förstår att det blev lite tokigt i min första kommentar :)
Kram!

Pillargontanten sa...

Morrn!
Härstamning och annat om mina jyckar hittar du länkar till under fliken "mina hundar" På min blogg :O)
Egen uppfödning ;)
Ha en härlig söndag!

finafrun sa...

ser gott ut det där :)

pillan sa...

ja du lagom det är ett väldigt bra ord det ..idag ska jag göra lagomt mycke , inte mer och inte mindre ...bara lagom

♥ Carina ♥ sa...

Hur skulle man klara sig utan det lilla ordet?
Vilken tur att det finns :)
Ha en skön vilodag!
Kram och godmorgon!

Miruschka sa...

Jaha en illusion fattigare, trodde faktiskt det var bara vi svenskar som hade det ordet!
Bra där med storkok, du är duktig du:)
Kram

Fenixmonas sa...

Så bra at du slog hål på denna myt...för lagom är ju ett så bra och användbart ord...i alla delar av världen! Min lille kisse kom hem igen nu på morgonen! Kramiz

Åsa sa...

Lagom är ganska bra. Det är t ex bra att äta lagom mycket, att sova lagom mycket, att dricka lagom mycket osv

Maud sa...

Har du vita bönor i köttfärssåsen? Såg onekligen smarrigt ut!

Sanna sa...

Lagom är bäst! :)

Ja det är nog skillnad på våra hundars tänder och behov av storleken på ben. Jag har gett mib hund större ben men de leker han bara med och nödgas gnaga om jag inte ger honom de här små. Han kan tjura i ett par dagar eller tills jag ger upp. Då han inte äter märgben heller behöver han ju gnaga varje dag för sina tänders skull varför jag köper hem storpack (100 st) så att det alltid finns hemma. En och dagen skulle man kalla de för..hehe.

Ha en förträffligt go måltid idag också. Jag åt Tacos igår så jag var ju "nära" den här såsen jag med.
Kram kram...

Carina Sjölund sa...

Riktigt storkok blev det :) Kram

Sus sa...

Tack för en intressant information!
Jag har alltid gått på MYTEN att lagom BARA finns i svenskan, men nu vet jag bättre :)
Jag gillar nog den första förklaringen/myten bäst, den är så mänsklig.
Idag ska jag göra lagom lite;)
Kraaaaaam

soffie sa...

Ordet lagomt hör Sverige till på nåt vis här ska allt vara lagomt för att liksom smälta in i landet lagomt,fast jag vet att ordet förekommer i andra språk med,
Kul läsning,
kram

Malin sa...

Nja, lagom stor gryta vet jag inte, ser det inte ut att vara väldigt fullt i den ;-)
Kram

gunsan sa...

Lagom mycket köttfärssås har du säkert gjort o jag har nu suttit här lagom länge tycker jag;)

Kramizzzzzz

Mita sa...

Även jag har gjort "lagomt" mycket köttfärssås idag, vilket vill säga en stooor sats. För jag tycker det är bra att frysa det som blir över,och fylla en paj med,eller göra pizza,tex.
Lagomt säger väl inte så mycket om mängden egentligen, det kan bli lite som det vill,hi,hi...
Ha det gott,
Kramiz!

Svorskan sa...

Jag har hört svenskar som säger precis det, att ordet "lagom" skulle sakna motstycke i andra språk, men precis som du skriver så säger man till ex i Norge "passe" (passelig) och det betyder exakt samma sak. Roligt med ord!

sara - Glitterögon sa...

Lagom är ett bra ord. Lagom är alldeles tillräckligt. Varken mer eller mindre :)

Sandra sa...

Sv; haha ja, det måste vara så!

Ingrid sa...

Ett användbart ord, våra Tyska vänner/grannar byggde en båt de döpte till Lagom...
Här gör jag precis lagom idag, ja hela helgen har kännts lagom faktiskt!

Osloskånskan sa...

mmm....

maria sa...

det räckte säkert till lagom många oxå :)

ha det gott !
kramen

Krönikören sa...

Rolig info! Visst känns lagom som ett ord som passar oss svenskar sååå bra: Vi ska inte vara för mycket och inte för lite. Hellre för lite då ;)

finafrun sa...

Lagom är bra ;)

Bara Jag sa...

Det får man visst kalla lagom :-) Mer och det hade runnit över kanten och mindre - ja då hade det inte nått upp till kanten :-)

Fenixmonas sa...

Godmorgon i stugan denna måndag! Kramiz

Sussi sa...

Ja se där..
Jag var en av dom som trodde att lagom var ett ord som bara vi hade. Ack så fel man kan ha! Men det är ett jäkligt bra ord ;)

Kramisar