Sidor

onsdag 25 november 2009

En tjyvstart av advent.



Ok, jag vet att jag sa igår att jag tyckte att det var lite tidigt att adventspynta och så, redan en vecka innan det verkligen är advent. Men vet du vad… Nu har jag tjyvstartat också, inte med pynt & adventsstjärnor utan jag har bakat adventsbullar!
Inte de traditionella lussebullarna, nej jag gör vanliga ”snurror” fyllda med russin, florsocker, vaniljsocker och mycket smör.
Jag har provat massor med recept på lussebullar, både med kesella, keso, ägg och massa annat som ska göra dem saftigare och godare men jag får de alltid så torra och tråkiga.
Jag tycker att ”snurror” är mycket godare!!!
Vad har du för knep för att få dina lussebullar saftiga?

Nu hoppas jag bara att de räcker till första advent. (de har nämligen en tendens att försvinna…hmmm undrar vart de tar vägen?)


Kram & ha en underbar onsdag!

9 kommentarer:

Douglas Söderlind sa...

De ser smarriga ut.Spare en eller två trill mej (Oss)

Sussi sa...

Det var tur det att du gjorde vanliga bullar..
Saffran i år är svindyr!! Dessutom spår dom att det antagligen inte finns nåt saffran att få tag i till Lucia..
Tur att man inte bakar då hihi

Kramisar

cecce sa...

Hej!
Först din syster och nu du:-)
Bara kakor och bullar så långt ögat kan nå:-)
I like!

Håller med om att saffranssnurror är riktigt gott och blir saftigare än vanliga lussebullar.
Men jag tycker jag brukar lyckas med mina. Jag tar riktigt mycket smör (lite mer än vad som brukar stå i recepten) och inte för mycket mjöl. Degen ska vara ganska lös, precis så man kan forma bullarna om man har mycket mjöl på händerna. Sen handlar det om taijming...måste ta ut dem ur ugnen i rätt tid. Står de för länge blir de torra.

Kram!

Sanna sa...

Jag har inga knep men bullar blir definitivt saftigare än lussekatterna. Brukar göra ett 20 tal "jukgalt" och ha mest för Luccia. Det är lite tradidition här.
Mumsiga bullar och det såg frestande ut.
Kramisar

Unknown sa...

För att få mina lussebullar saftiga så ser jag till att stå först i kön till bageriet, hihi. Dina såg otroligt goda ut! Ha en härlig onsdagkväll trots REGN!

Camilla sa...

Ska man ha saftiga lussebullar har jag ett jätte bra knep.
Jag åker och köper dom på ett bageri :)
Ha det bra och puss på dig!

Lotta sa...

Mycket märkligt att dom försvinner - är dom goda kanske....
Jag brukar göra som du...baka ut lägga på smör och russin och ibland mandelmassa, rulla och skära....mums.
Godnatt med kram

soffie sa...

mmm va gott hihi vi bakade nästan likadana men jag hade inga russin går ej hem hos barna;O)

margit sa...

Hej Susanne!! Om du hade bott här i Sörmland då hade jag beställt lussebullar från dig..så har jag beställ och köpt av dig!! Dom ser SÅ goda ut!!
Kram till dej! /Margit