Sidor

onsdag 7 augusti 2013

En vecka in i augusti månad...

..och det är god tid att skörda det man sådde i våras.
Jag kan tycka att augusti är en skön månad, inget stress-att-måsta-ut-och-sola-så-fort-solen-visar-sig.
Det kan ju bero på att jag varit ledig väldigt, väldigt länge denna sommar men också att solen behagat lysa här nästan varje dag.

Sen att man får skörda det man *ävles med i våras så kan man inte mer än känna sig nöjd:

Solvarma tomater. Persilja som kommer att räcka i flera år. Dill finns i överflöd, likaså dillkronor.
Paprikorna får växa på sig lite mer...

*ävles = jobbat med, ansträngt sig med, gjort sig för








19 kommentarer:

Anonym sa...

Härligt att skörda gottit :)
/Kram Annmi

Ama de casa sa...

Men där behövdes ju ingen översättning. Rikssvenska ju! Annat är det med dom däringa skånska bloggarna... ;-)

Vilken fin skörd du får!
:-)

Camilla sa...

Finfin skörd!
OM det blir nåt över så vet du ju vart jag bor ;)
Kram!

Anonym sa...

Bäst med egen odling. Bra jobbat! I år har jag t.o.m. vattenmelon i rabatten. Nu blommar den. Om sommaren fortsätter vara så varm och solig så kommer vi att äta egen odlad vattenmelon i år. :)
Kram

Miruschka sa...

Du/ni är ju självförsörjande i flera år nu;)!
Kram♥

Afrodite sa...

Härligt att kunna skörda det man sått...:) Igår skördade jag min vitlök! :)

Kram och godmorgon!

Miss Juni sa...

Tur du översatte!!
Det jag tycker är trist, är att i alla fall i vår lilla trädgård blomstrar det inte sådär fint längre, som det gör i juni och juli...sommarblommorna är alldeles ledsamma, och det tar emot att plantera höstblommor i krukorna...det vore som att erkänna att hösten är på väg, och det vill man ju inte göra...bara sådär...när solen skiner allt vad den kan varenda dag...

♥ Carina ♥ sa...

Som man sår får man skörda :)
Kram

Sv: Nä rädisorna är träiga och inge goda nu.

znogge sa...

Grattis till skörden! Egenodlat smakar alltid extra bra :-)

Kram

Rigmor sa...

Och sår man inget, eller väldigt lite i alla fall, så får man inte heller skörda...Det kan jag ångra nu!! I växthuset finns det TRE tomatplantor, och endast två tomater...va tusan har de haft för sej i sommar, inte det dom skulle i alla fall...Ruccolan däremot, den blommar så vackert...sätter den i växthus för att slippa att "någon" äter upp den ute på friland, skalbaggar och annat okryp. Så njut av dina grön(röd(saker!
Visst är augusti skönt, de flesta tillbaka från semester, ordning på jobbet, sköna kvällar...
Kram kram

Pernilla sa...

Härligt att odla sitt eget. Jag har också tomater. Ditt satte jag bara en Ica-köpt planta efter midsommar-potatisens användning. Lite dill har det blivit. Lagom med persilja, och lagom med sallad. Massor av gurka har det blivit så även här mår växterna bra.
/P

Mita sa...

Oj så härligt med egen skörd, tidigare höll jag på mycket med sånt.Skördade grönsaker och även syltade och saftade. Nu har jag "bara" tomater som mognar hela tiden nu,härligt gott...
Kramiz♥

Diana sa...

Det är underbart att äta egenodlat! Nästa år får du göra en damm så att du kan äta egenodlad surströmming med. ;)

♥ Carina ♥ sa...

Sv: Vi har bra smak du och jag! Palt och surströmming... inte mycket som slår det! ;)

badtant.bloggo.nu sa...

Hej. Håller med dig om att det är rätt så skönt att slippa känna det där att man måste vara ute i solen. Ute vill man ju vara såklart men inte just sola. Att skörda det man själv odlat är ju helt underbart. Ha en skön kväll.

soffie sa...

å vad roligt att skörda det man odlat å det smakar så himla gott med, när jag ska kommenterra hos dej kommer det upp en ruta flera gånger att man måste logga in hos dej men jag ger mej ju inte så idag efter 4 klick kunde jag kommentera knepigt... kramen

Freja sa...

Åhh, så gott det låter!

Lotta sa...

Tack för översättningen! Känner att min norrländska har vissa luckor :)...
Vilken skörd du har! Visst är det kul att kunna plocka eget hemma i trädgården.

Kram!

Susan sa...

Så helt enkelt UNDERBART!
Det får mig motiverad att fixa fram ett par pallkragar till grönsaksodling nästa sommar!

kraaam