Sidor

torsdag 16 maj 2013

Den dagen när jag säger...

...att jag kan och vet allt och inte kan lära mej mer. Den dagen är det dags att kasta in handduken...
Men vilken tur (?) att jag lär mej något nytt varje dag.

Jag brukar inte prata om mitt jobb men ibland kan jag bara inte låta bli. DÄR kan man verkligen lära sig saker varje dag...

Får jag bjuda på en liten episod?

Jag stod vid spisen, fokuserad att tillaga lunch, samtidigt som jag hade ett djupt och förtroligt samtal med en liten 2-åring:
-Titta.."toptunna"... utropade hen.
Jag slet blicken från spisen för en sekund och lade fokuset på det lilla knubbiga pekfingret och de lyckliga, glittriga ögonen . Hen pekade på ett batteri på bordet.
-Ja, titta. Ett BATTERI, svarade jag uppmuntrande, bekräftande och pedagogisk.



-Titta.."Toptunna"! envisades den lille 2-åringen. Och nu var rösten lite mer intensiv och en tendens till irriterad.
-Ja....titta! Ett BATTERI!!! svarade jag än en gång med en lika intensiv röst tillbaka, som hen gav mej.
-"TOPTUNNA"!!! utropade hen och nu var det inte lika lyckliga ögon som glittrade. Mer "hur dum är du"-blick.
-Ja...Det är ett BATTERI! svarade jag med förståndet fortfarande någotsånär i behåll.  Hur jä*la svårt ska det vara!? Det är ett batteri! Ser du inte det!!?? Ett BATTERI!!!
-Titta! "Toptunna"! kontrade den 2-årige hen...(en 2-åring ger sig inte utan kamp)

Nu var jag tvungen att ta kastrullerna av plattan, stänga av ugnen, tvätta av mina händer, visa hen att det är ingen "toptunna" utan ett BATTERI!
Sagt och gjort; jag satte mej ner på en stol och skulle just precis börja förklara VAD ett batteri är när 2-årige hen, glatt pekade på batteriet, nöjd och glad, med ett beslutsamt pekande:
-"TOPTUNNA"!!!



-..........(jag blev helt svarslös)
-Ja...titta, hörde jag mej själv svara.
- En soptunna...? Ja, titta! Du har så rätt så...! Det ÄR en SOPTUNNA...



Det är inte alltid det man tror man ser som är det viktiga....


25 kommentarer:

Majken sa...

Man lär sig ngt nytt varje dag sägs det... :-)
Duktigt av Hen att inte ge sig när Hen upptäckte dina bristfälliga kunskaper ;-)

Kram

Miruschka sa...

Vi har mycket att lära av de små;)
Hoppas du får en fin (ledig?) torsdag!
Kram♥

Mita sa...

Haha..ja dom små dom har sinne för detaljer som vi med våra ögon helt blasé sveper förbi..**
Så vilken lycka för den lille att du verkligen tog dig tiden att titta ordentligt och bry dig om..
Kramiz♥

Dougas sa...

Det var som Mattias din lillebror kallade en skruvmejsel för "bissebock"Dom är härliga de små liven

Anonym sa...

haha :) ja mycket kan vi lära oss från de minsta.
Vilken tur att hen var så envis för annars skulle hen få en traumatisk upplevelse av fröken :))
Kramis!

Ama de casa sa...

Hahaha! Underbart :-D

Anonym sa...

Hihi härliga unge :)
/Kram

Hanna aka Lilla My sa...

Hihi :D

Diana sa...

Ojoj, vilken syn lille hen har! Och fröken fick krypa till korset. Hehe.

Camilla sa...

Hahahaha...sååå gulligt!
Kram!

znogge sa...

Man ska inte vara för pedagogisk alltså ;-) Det tar jag till mig direkt!

Kram

♥ Carina ♥ sa...

Hihi, vilken gullig berättelse :)
Kram

Freja sa...

Hahaha, man kanske behöver ha en tvåårings falkögon för att se den där toptunnan!

Ulf sa...

Underbart.

Camillasrum sa...

Men dom är så smarta :-) Det är så underbart med små barn, allt är så självklart! Kram

moi sa...

Vilken tur att du är har så stort tålamod!
Och vilken uppmärksam 2-åring. Det märks att synen blir sämre med åren...
Kram

Solglittret sa...

Så fint!

Kikar in för att önska en riktigt
fin och Glad Pingst :)
Kram Lollo ♡

Herr Nilssons Fru sa...

Ja barn ser allt o lär oss vuxna mycket nytt, varje dag som vi får glädje att vara med dom. De får uppenbarligen du varje dag!! Härligt.

Du behöver kanske lite glasögon...förlåt...nu skäms jag. Borde inte sagt så...förlåt söta du.
:) :)
Barn ser ju bra o kanske satt han/hon närmare än du :)

Kramiz

Susan sa...

Underbara smågryn!
Tur att de är så envisa ;)

Kraaaaaam

Anonym sa...

Hehe De är smarta de där små! Är du dagmamma eller?? Laga lunch med 2-åringar gör man väl inte annars? På förskola alltså.

Krönikören sa...

Den återvinnande generationen - det bådar gott för framtiden.

Tur att du gav barnet tid och intresse, du är säkert en toppendagmamma! Får man säga dagmamma eller är det lika hemskt som dagis?

Kram

Doris sa...

Underbart ;-)
Efter en lång paus från bloggvärlden håller jag nu på att hinna i fatt, ska läsa igenom vad du har hittat på medans jag var "borta" ;-)
Sköt om dig, kram

Diana sa...

Sv: Naw, stackars Susanne som inte vann! Men du... du skippade ju Skåne! Payback! ;)

Jaja sa...

♥♥ Vi lär oss alltid något....av de små! =O) kramiz jaja♥

Miss Juni sa...

Naww! Dom är helt underbara, dom där en meters knopparna!!