Sidor

onsdag 8 maj 2013

Matlagningstipsbloggen...

...presenterar;
Efter vete är ris det mest odlade sädesslaget i världen. I Asien serveras det dagligen, ibland flera gånger om dagen.
Men vad som skiljer oss och Asiaterna åt, är hur vi mäter upp vårt ris vid tillagning.

Här (i alla fall hos mej) mäts det upp en del ris, två delar vatten. Men i Asien hälls riset upp och sen häller man på vatten till andra leden på pekfingret.

Och ta mej tusan! Det stämmer överens med vårt sätt att mäta i centiliter!
För varje gång jag mäter upp riset och tillsätter vatten så är jag bara tvungen att kolla med mitt pekfinger om det stämmer...och det stämmer varenda gång. OAVSETT storleken på kastrullen.



Ett tips: "pekfingermätningen" bör ske INNAN vattnet kokar....

15 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Gissa vem som kommer att kolla det där nästa gång hon kokar ris ;-)
God morgon!

Anonym sa...

Ska såklart testas :)
Ha en fin dag/Kram Annmi

Ama de casa sa...

Haha! Tack för tipset :-)

Diana sa...

Smart tips! Jag kokar ris som pasta och häller av överflödigt vatten istället. Grejt för då slipper man passa att det torrkokar.

Carina Sjölund sa...

Smart :)
Tack för tipset!
Kramen i solen♥

moi sa...

Ett klokt råd från en blondin..
vågar man lita på det?
Jag ska testa nästa gång det är riskokning på g.
Kram

Anonym sa...

jag kör med ögonmått. Mäter aldrig.
blir alltid rätt. :)
Kram och ha en trevlig helg!

Rigmor sa...

Alltid lär man sej något...jag menar att vattnet inte ska koka när man mäter...!! Har en väninna från Chile, och de måste nog mäta till armbågen, för när hon kokar ris så står det på halva dan tycker jag...
Ha en skön helg!!
Kram kram

Mita sa...

Smart sätt,värt att provas***
Kramiz♥

Ulf sa...

Bra med matblogg. Väntar på fler tips!Kom igen.

Camilla sa...

Tänk om man har väldigt korta fingrar..eller väldigt långa...
Hur blir det då? ;)
Kram!

Sussi sa...

Haha.. Tack för den! Gissa vad jag kommer göra nästa gång jag ska koka ris?? Jojomensan, jag kommer sticka ner fingret för att kolla..

Kramisar

znogge sa...

Äntligen ett användbart matlagningstips!

Kram och ha det nu så trevligt.

Hörni sa...

Vad smart, det måste jag testa!

Miss Juni sa...

Hi, så kul! Har jag aaldrig hört tidigare!!

/ Miss Juni