Sidor

tisdag 28 maj 2013

"Gräset ÄR grönare...

...på andra sidan"
I det gamla ordspråket ligger det mycket sanning i.
Jag har så smått börjat snegla över till grannen...

Varje år så undrar jag över om det överhuvudtaget kommer att bli grönt på vår gräsmatta. 
Vår gräsmatta; Gles, torr, brun och mestadels jord med små gräsduttar:


Grannens gräsmatta; Tät, frodig, grön och alldeles fantastiskt :



Men vänta bara! Runt midsommar brukar vår gräsmatta tagit sig rejält. 

Nu undrar du förstås vad det var för större paket som jag fick på morsdag. Jo, nu är det så här att trots den glesa gräsmattan så behövs ju en bra gräsklippare.

Gamla bensindrivna, tungsinta Bettan har gjort sitt:


Likaså gamla eldrivna, skarvsladdsbehövande Elektran:


Nu kan jag stolt presentera den uppladdningsbara Gröna Twin Force:


Kom igen nu gräset! Väx! VÄX!

(det här med att det var morsdagspresenter är bara en liten ploj. Vi uppvaktar sällan eller med största möjliga försiktighet alla kommersiella högtider. Det råkade bara falla sig in att vi just den dagen behövde lite nya pryttlar)


17 kommentarer:

Maud sa...

Klippa gräset är ok, men hu för att rensa i rabatter! Grattis till din nya klippare! ;)

Ingrid sa...

Denna vår ligger det mesta efter hos oss. Först granplantering och sen en massa skrutt perioder. Men det får bli en sådan sommar utan alltför mycket bestyr. Behövs lite återhämtning. Saken blir inte bättre av vi nu snart måste låta vår älskade jycke somna in.. Du minns kanske borrelian som slog ut henne förra våren. Nu har snart njurarna lagt av, inget mer att göra än ta det jobbiga steget... Men konstigt nog märks det inte så mycket på henne, hon är glad och med men orkar inte så långa stunder.

moi sa...

Ha ha - bättre att förekomma än att förekommas!
Du kanske kan övningsköra på grannens gräsmatta, i väntan på midsommar... ;)
Kram

Quila o Ronja sa...

Wow....vilken fin!!!! Skitsnygg ;-)
Det tar lite längre för våra hårt slitna gräsmattor
att komma igång. Många tassar har trampat
omkring där...........Men........när den väl sätter igång!!!!!!
"Släng er i väggen" alla grannars gräsmattor!!!
Vi får bara vänta en liten stund till
Kraaaam

Anonym sa...

Åh! En sån vill jag också ha! Att gräset är "slö" kan bero på mycket. Sol och vatten är alltid bra. Har man mycket skugga som på min framsidan av huset så tar mössan över. Känner ni en köttbonde som kan donera en skopa koskit så lovar jag dig en riktig grön och fin gräsmatta.
Mina grannar mitt emot mig har i helgen frågat mig hur det kommer sig att dom har bara maskrosor och inte jag.. :) det beror på att dom har soligare läge.
Morgonkram!

Diana sa...

Om det inte var en present så var det väldigt dumt att kalla det för present. Nu kommer ju gubben hävda att det är din gräsklippare och då får du nyttja den!!!

God morgon!

Camilla sa...

Fick du vindrutetorkare också? ;)
Kram!

Mita sa...

Även här är gräset grönare på andra sidan,till och med gärdet ser otroligt fint och fräscht ut.
Fast i år misströstar jag pessimist som jag är...
Härligt med ny gräsklippare,och det är nog bra att säkra upp torkvindan,haha....
Kramiz♥

Afrodite sa...

Sedär ja! Vilken braig grej! Ja, OM man har gräs vill säga...Moahaha! :D
Håller tummarna att det ska växa och frodas! :)

Kram och godmorgon!

Afrodite sa...

Du har rätt förresten...hon ser verkligen tungsint ut, den där Bettan! :D

Ulf sa...

Jag får gratulera till den nya gräsklipparen.

Ama de casa sa...

Hmmm... Du kanske kan hyra ut den nya klipparen till grannen? ;-)

Anonym sa...

Ah...Wow ingen dålig en :)
/Kram Annmi i Hjosolen!

Freja sa...

Åhh, en uppladdningsbar... vi kör med skarvsladdar vi... Men allra helst ville jag ha en sån där robotklippare som åker och laddar sig själv när det behövs... Får önska mig det i present nästa morsdag...

znogge sa...

Praktiskt att det sammanföll just med Mors dag. Två flugor i en smäll ;-) Hoppas ni och gräset blir nöjda.

Kram

soffie sa...

å va bra då hoppas jag gräset växer så du får prova den annars får du hjälpa grannen ;)

Krönikören sa...

Vår "gräs"matta har aldrig varit fin, jag brukar kalla den mossmatta. Efter den här vintern är den för bedrövlig, inte ens mossan är fin. Och myrorna gör sitt till för att den ska förvandlas till alplandskap.

Kram