Sidor

fredag 24 maj 2013

♫ ♫♪ Jag såg en svala nyss...

...och det var sommarn som kom! ♫ ♫♪



Nu har både tofsvipan, sädesärlan och svartvita flugsnapparen kommit. Det fattas bara att svalorna seglar förbi, högt i skyn och låter med sina speciella läten.
I går kväll, efter en god middag på altan, så kom de! Svalorna! De ropade i högansky: NU är sommarn kommen!
Svalor är helt ofarliga. Annat var det med fågeln som drängen skrämde pigan med...
Det är ju fredag och här kommer den, fredagsfräckisen:

Pigan och drängen var på en promenad i skogen när det plötsligt dök upp en fågel.
-Akta dej! ropade drängen till pigan. Den där fågeln är jättefarlig, den anfaller och pickar ut dina ögon. Det enda du kan göra när den anfaller är att skydda dina ögon. 
-Hur ska jag skydda mina ögon? undrade pigan.
-Lägg dej på rygg och skydda dina ögon med tyg, t.ex din kjol.
Fågeln försvann men efter en stund så dök den upp igen. Men pigan var snabb, lade sig på rygg och drog upp kjolen över ögonen.
Drängen var inte sen. Han tog tillfället i akt och lade sig över pigan.
-Ha! Utropade pigan. Där nere kan du få picka bäst du vill men mina ögon kommer du inte åt.



♫ ♫ ♫♪♫ Nu blir det fredagsmys ♫ ♫ ♫♪♫


14 kommentarer:

Camilla sa...

Hahahahaha..
Nu så är det sommar,nu så är det sommar. Hejsan hoppsan, lilla svalan hej på dig ;)
Kram!

Afrodite sa...

Hahaha! :)

Underbart med sommartecken! :)

Kram och godmorgon fina du! ♥

Diana sa...

Innan Ama vaknar så vill jag bara säga att det inte finns några svalor längre. De heter seglare... ;)

Haha! Stackars naiva piga...

God morgon!

Diana sa...

Sv: Drack du igår? Finn ett fel i denna kommentar från dig, ledtråd sista ordet:
"Lycka till på joggingturen. Det låter härligt!"

♥ Carina ♥ sa...

Yes!! Sommaren är här och den har börjat fint. Vilket go'väder vi har haft den senaste veckan. Hoppas det håller i sig heeela sommaren :)
Kram

Ama de casa sa...

Hahaha!

Ojsan... Är det FREDAG idag? Jag har ingen koll här i Svedala...
:-)

Ama de casa sa...

Diana, det finns VISST svalor. Ladusvalor och backsvalor till exempel. Det är bara dom så kallade tornsvalorna som inte är svalor utan seglare.
Sådetså!
:-)

Miruschka sa...

DEN var bra;)
Sv: vi ska uppvakta lilla Kerstin på söndag då hon fyller ett år. Då tar vi en sväng förbi hos dig, skulle du inte vara hemma kanske du kan ställa blommorna typ vid postlådan?
STORT tack på förhand, eller förresten: man ska ju inte tacka för då dör blommorna enligt ett gammalt ordspråk;)
Kram♥

Anonym sa...

Härligt med sommar och alla fåglar och växter. Svalorna har jag också redan sett.
Trevlig helg på er där hemma! :)

znogge sa...

Ha ha! Tack för den. Så äntligen sommar nu då.

Kram och trevlig fredagskväll!

Ama de casa sa...

sv: Det fanns bara en plats för en fripassagerare på den där höga manicken, och Anders var snäll och upplät den till mig :-)

Freja sa...

Där jag växte upp var våren en rolig tid, det var massor av fåglar där. Här har vi typ trast, gråsparv och skata...

Soffie sa...

Mm härligt med sommaren, men varför går den alltid snabbare än vintern tro...ha en mysig helg

Helene sa...

Fniss = ))
NU vill jag ha sommar...på riktigt !!
Ha en fin helg.
Kram Helene.