Sidor

fredag 4 maj 2012

Vad är det för...

...dag i dag??!! Man blir ju alldeles virrig.
Men snälla nån! Vilken vecka det har varit.
I måndags var det helt plötsligt fredagskänsla, tisdagen blev lördag, onsdagen kändes som måndag och torsdagen blev helt plötsligt fredag.
Ingen ordning alls!
Men en sak vet jag med säkerhet; det är FREDAG idag! Och får jag bjuda på en liten fredagsfräckis som har hänt i verkligheten:



Igår var jag ut för att titta till min Klematis. Den är på G.
Förut så uttalade jag Klematis:
Klemaaaatis, med ett utdraget a.
Men jag hade en kompis som lärde mej att det uttalas:
Kleeeematis, med betoning på e och ett kort a.
Jag kommer aldrig att glömma det. Vet du hur hon sa för att jag skulle komma ihåg det?
Jo, hon sa:
-Du säger väl inte klitooooris.


Nu vet du det också och kommer alltid att komma ihåg detta!

 ♫ ♫ ♫♪♫ Nu blir det fredagsmys ♫ ♫ ♫♪♫ 



33 kommentarer:

Milla sa...

Hahaha, oförglömligt!
Ha en fin fredag!

Maud sa...

Du är allt en liten fräckis hela du! ;)

Mita sa...

Tack för den lilla lektionen i uttal,haha...
Ha en riktigt fin fredag goa du
Kraaam♥♥

Anonym sa...

Haha :)) Ha en fin helg! :)

MARIA I KOS sa...

Jaaa , då kommer man ihåg det !!
Bara man inte tjorvar till det när man ska fråga efter den i blomsterbutiken .
Ha en fin fredag
Kram ♥

Miruschka sa...

Haha, tack för tipset:)
Ha en härlig fredag!
Kram♥

Unknown sa...

Hehehe, nu kommer jag aldrig kunna titta normalt på en klematis igen... ;-)

Ha en härlig fredag!

Kram

Ama de casa sa...

Haha! Bra minnesregel där :-)

RackarTuss sa...

Fredag!
Yippie!

Ama de casa sa...

sv: Det blev allt lite rosévin till maten... :-)

Carina Sjölund sa...

Japp, då kommer man ihåg det :)
Fredags kramen till dig♥

Sanna sa...

Haha, man lär sig något nytt varje dag och nu har jag lagrat även detta. Hur kul som helst! :)

Trevlig helg och håller med att man iböand undrar vilken dag det är och dagar känns fel och blandar ihop sig och jag med dem....hehe

/Kram

Diana sa...

Hrm, nu sitter jag här och filosoferar på om jag inte säger klitoooris faktiskt. :)

ansepanse sa...

hahaha - självklart kommer du alltid ihåg det efter en sådan förklaring :)
trevlig fredagskväll till dig
kramar

Ingrid sa...

Ahh, bra tips där.. det är SÅ man kan tänka!

Sus sa...

Ha haaa...
Alla sätt är bra att lära nytt på :)
Jag betonar faktiskt Kliiiitoris och Kleeeematis!

Kraaaam

Znogge sa...

:D Jag älskar tydliga förklaringar!

Trevlig helg!

Mia systeryster sa...

Säger man inte klitoris så? hahaha.
Tack för lektionen;)
Kram

Diana sa...

Sv: Snö?!? Fy f-n!

soffie sa...

härlig vecka tycker jag:) å det är bara 7arbetsdagar kvar för mej innen jag får långhelg igen vi har studiedag innan kristihimmelsdagen_:)må så gott
fniss kliiitoris å kleematis :)

bokhyllan sa...

:)

Doris sa...

*he, he*
Ja, håller med dig om att man varit helt vimsig hela veckan ;-).
Ha en bra helg, kram.

dianasdrommar sa...

Hahaha, underbar :) Hoppas du får en fin lördag kram Diana

Camilla sa...

Jag säger Klemaaaatis. Kanske måste ändra på det då så inte jag också säger tokigt. Fast...jag säger ju aldrig något tokigt ;)
Kram!

Afrodite sa...

Hihi...alltid bra att ha tydliga och enkla förklaringar att hänga upp sin tillvaro kring...=)
Tackar för info! =)
Kram på dig, du finaaaa! ♥

Anonym sa...

Hihi.....
Ha det såå gôtt/Kram

Sussi sa...

Så länge det är såna angenäma saker som gör att dagarna inte faller in rätt så är det helt ok ;)
Ledighet gillas :)

Kramisar

Herr Nilssons Fru sa...

Jo veckan som gick var faktiskt lite rörig:) de var inte varje dag man visste vilken dag de var, eller nått:)

Hihi...kan tror du aldrig glömmer de din väninna lärde dig:)

Du!! Glöm inte gissa igen, de e faktiskt lätt som en plätt o syns ständigt på nätets reklam.

Kramiz

Freja sa...

Vilket bra uttalsråd! Det borde de använda på svenskaundervisningen....

Majken sa...

Hahahaha :-)

Visst är det skönt att vi snart har normalvecka på G!

Ha en fin kväll!
Kram

cecce sa...

Haha...nä...det kommer jag aldrig glömma:-)
Hoppas du njuter av helgen. Lät på väderleksrapporten som om ni har snö? Kan väl inte stämma?

Kramar!!

Anonym sa...

Hahaha, jag sade samma sak, man blir ju smått tokig när det är söndag på tisdag, onsdag på onsdag, fredag på fredag, ja, så kom mer det en söndag till... HUR skall "de" ha det, egentligen?
Vet du, två av mina kleeeeematis har börjat blomma, det tog bara ett par dagar, du vet, från noll till stora knoppar. man hinner knappt med.
PS: du var inte HELT ute och cyklade, i Norge uttalar man det Klemaaaaaatis!!! ;)

Quila o Ronja sa...

Härligt att se livstecken, på din Kleeeematis!
Sv. Haha, jaa, det tror jag också! den listan skulle bli riktigt låååång
Kram