Sidor

tisdag 31 maj 2011

Nu sätter vi...

...lite färg på tillvaron!

För 18 år sedan målade vi vårt hus. Jag var nyss hemkommen från BB efter att ha fött vår minsting. Och då satte gubben igång med att brädslå, tilläggsisolera och måla huset...och jag som bara tänkte vila upp mej.
Jag skulle få bestämma färgsättningen. Det brukar bli bäst så.

Nyförlöst och i en allmän rosa bubbla skulle jag då besluta om vilka färger som det skulle vara.
Hur många färger skulle vi ha?
Vilken färg på knutbrädorna skulle det vara?
Vilken färg runt fönstren skulle det vara?
Frågorna var många men eftersom jag visste med bestämdhet vilka färgen som jag gillade då så var det en enkel match:
Huset skulle målas i gräddvitt och knutarna i klapp-gröts-rosa. Med ljusare rosa närmast fönstren.


Det kändes som ett bra beslut, men nu är jag ganska så less på dessa färger! Och hur kunde gubben gå med på att måla dessa rosa färger?! Nu hade han nog inte så mycket att säga till om....

Men nu blir det andra bullar: huset kommer att målas i pistagegrönt med vita knutar och röda inslag mot fönstren och en ny röd dörr.
Nyansen på det gröna? Ja....typ:


Hundarna är med när vi målar!


Kommer jag om 18 år säga:
-Hur kunde jag välja dessa färger?!
Men då kan jag ju alltid skylla på att jag nyss fått valpar!










26 kommentarer:

~~Sara~~ sa...

Haha...det är tur att man har nåt att skylla på när man senare kommer på att smaken inte var klassisk... ;)

Men jag tror på grönt :)

Kram

Hanna aka Lilla My sa...

Alltid bra med förberedda ursäkter ;)

Camilla sa...

Om 18 år är ni så gamla att ni inte bryr er om vilken färg ni har på huset ;)
Kram!

Quila o Ronja sa...

Bra med ursäkter, hihi Tänk vad smaken ändrar sig.
Jaha.....gröna hundar ;-)
Ha en bra dag
Kram

Anonym sa...

Vi har målat i Gult med vita kanter och endast bott 10 år .Det räcker ...Jag skulle vilja ha mörkare hus Gärna Mörkblått med röda kanter ..Eller skogs grönt .
Härligt tycker jag att vi ändå kan bestämma vilken färg det är Lyxigt !
Kram

Mia systeryster sa...

Bra att ha en ursäkt;) Men det kommer att bli fint, låter det som. Själv så lessnar jag aldrig på vårt vita hus!
Kram

Anonym sa...

Det är ju jättesvårt att göra såna val... Finns ju så mycket att välja på! Men det blir säkert fint :-)

Diana sa...

Klart du kommer att ångra färgen! Den är jätte jättesnygg, men efter 20 år tröttnar man nog även på den finaste av färger.

Sv: Inte satt potatisen än?! Oj, då blir det nog svårt att få det klart till midsommar.

bokhyllan sa...

Bra att ha något att skylla på om man tröttnar. =)
Lycka till med målningen!
Kram.

jessica sa...

Låter som jag nästan haha =) Hoppas att målningen går bra. Ha en jätte bra dag. Kram

Anonym sa...

*Thihi* ...
Lille voffsen då har fått pistage"creme"

/Kram Kram från mig i Sommar ☼

Tinezza sa...

Men då höll ju färgen i bra många år i alla fall. Gubben din gjorde ett bra jobb med andra ord. Jag tyckte båda färgvalen var helt okej :)

Miruschka sa...

Vi bor i ett mörkbrunt hus med vita knutar, skulle gärna vilja ha en annan färg men vet inte vilken!!
J är nog lite orolig att jag ska börja tjata om att måla om, för närmsta grannen har gjort det nu i vår;)
Kram♥

Znogge sa...

Den blir säkert hur bra som helst. Men skulle du tröttna så är det kanske läge att ändå måla om ;-)

Kram

Rigmor sa...

Så behändigt med en vandrande färgkarta...*skrattar*!! Snyggt färgval blev det också, tyckte det förra var snyggt också i och för sig. Sen tror jag din man är en klok och förståndig man, att ha avvikande åsikter mot en nyförlöst kvinna är väldigt riskabelt!! Va´han tänkte kommer vi väl aldrig att få veta...
kram

ansepanse sa...

vi hade två som gick omkring i samma färg som huset när vi målade :) vårt hus är gult
kramar

soffie sa...

men guu va bra den här gången kan du ju skylla på just det att du fått valpar:)
spännande med en ny färg det måste ju bli som ett helt nytt hus nästan:)
kram å spännande att få se resultatet sen,
tack för svaret om hörseln på valparna tänk att de är döva så länge som 3 veckor,
är det samma för vargar tro?
kram

Camillasrum sa...

Haha, ja tänk hur det ändrar sig med tiden, man kan INTE förstå hur man tänkte! Men det blir nog bra med de nya färgerna! Ha en härlig onsdag, kram!

Mita sa...

Ja smaken ändrar sig med tiden,konstigt,hihi...själv har vi tegel på huset så det är inte så mycket att fundera på.
Valpbilder snart....
Kramen på dej!

Anonym sa...

Den här färgsättningen kommer att bli klockren, låter supersnyggt;)

Duktiga vovvsingar, det ska börjas i tid;)
kramizzzzz
gunsan

Fina Frun sa...

Det blir nog jättefint!


SV: Jag tror att Martin vinner Big Brother, men har svårt att bestämma mig för en personlig favorit. Hela gänget av de kvarvarande (Martin, Sara, Simon, Peter) är riktigt härliga människor som alla förtjänar en vinst.

Kram/Fina Frun

Herr Nilssons Fru sa...

Ja man ändras med tiden, eller nä man tröttnar på saker, så är de. Endå bra att ha "barnafödande" eller "valpning" att skylla på!!
Tänk jag lät min gubbe välja färg på huset, de blev inte bra...näää, men jag har överseende. *ler*

Kramiz Anki

Majken sa...

Du kanske har drabbats av "grönahund"
:-P

Det skall bli kul att få se resultatet :-)

Ha en härlig dag!
Kram

Sussi sa...

haha härligt att ha något att skylla på. Gubben din var kanske också i något rosa töcken när huset skulle målas. Det kanske var därför han tyckte det var helt okej då. Fast jag måste erkänna att jag gillade färgsättningen :)

Kramisar

Sus sa...

Hmmm... har aldrig tänkt på rött och vitt :-D
Skojade bara...
Kraaam

Doris sa...

Snygg grön färg, blir säkert toppen !
Önskar dig en skön helg, kram.