Sidor

fredag 20 maj 2011

Nu har jag fått...

...han på bild!

Kommer du ihåg att jag har gått och väntat på den svartvita flugsnapparen? Den kom hit den 5:e maj, nästan exakt samma datum varje år. Men han var ju så grymt snabb så jag kunde inte fota honom!
Men nu, nu har papparazzi lyckats! Jag har t.om fått frugan på bild också!


Högt uppflugen sitter han där och spejar.


Medan frugan tar igen sig.

Nu har de fullt sjå med att hitta flugor och en massa andra småkryp.
Och vet du vad? Det är fredag idag!!
Så här kommer den, fredagsfräckisen:

Tre små myror var bjudna på en fest långt borta. De steg upp tidigt på morgonen och gjorde sig i ordning. Solen hade precis börjat gå upp när de gav sig iväg.

De gick och gick. När solen gick ner hade de fortfarande inte hunnit fram och bestämde sig för att övernatta. 

De hittade en lämplig plats under en gran vid sidan av stigen. Där låg en hovdam och sov.
Det här var på den tiden då damerna inte hade några underbyxor, så den första myran hittade lätt ett litet hål att krypa in i. Den andra myran kröp lite högre upp, där hittade han ett lämpligt avlångt hål att övernatta i. Den tredje myran klättrade ännu lite högre upp och hittade ett litet, litet hål, där han kröp in och lade sig att sova.

På morgonen samlades myrorna igen och såg på varandra. Den första myran var alldeles svart, den andra var röd och den tredje var gul. De började samtala om hur natten varit.
- Där jag skulle sova var det fullt av röd saft, sa den röda myran. Men det hade väl varit okej om det inte kommit en flintskallig herre och börjat jaga mig runt, runt i hålet halva natten. Efter en stund gav han upp, men han var så arg att han spottade på mig.
- Där jag sov var det mörkt och svart och luktade skit, sa den svarta myran. Det gick väl an, men jag vaknade av en tiggare som dukade med sin säck mot min dörr halva natten.
Då sa den gula myran:
- Där jag låg var det väldigt trångt, men jag sov gott hela natten utan besök. Fast på morgonen förstod jag att jag hade lagt mig i duschen för då spolades jag ut fortare än kvickt!

Sedan den dagen finns det rödmyror, svartmyror och pissmyror.

♫♪♪♪ Nu blir det fredagsmys!♫♪♪♪












17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar logiska och tydliga förklaringar :D Kan jag ta den i årskurs 1 till hösten ;-)

Trevlig fredag!

Milla sa...

Svartvita flugsnappare är så söta.

Mindre söta var myrorna,hahaha.

Ha en härlig helg och jag hoppas att solen och värmen även besöker dig.

Här ska det solas i helgen men efter din fredagsfräckis så blir det inte i naturkostymen, hahaha.
Kram på dig.

Kati sa...

Trevlig helg!

Kati

Paula sa...

Ha en fin helg!
Kramar

Anonym sa...

Hahaha! Så det är därför dom heter så :-D

Marie-Louise sa...

hahaha, jaha det är därför ;) Trevlig helg. Kram

Diana sa...

Wow, du har lyckats att fånga dem på bild... då kan du lägga ner det projektet för i år. ;)
Såna måste vara bra att ha, de käkar väl upp irriterande mygg och sånt?

Anonym sa...

Du har inte bara en blogg med fina hundar och fredagfräckisar, man blir allmänbildad av läsningen oxå;) Trevlig Helg!! Kram Maria

Miruschka sa...

Jag gillar verkligen dina fredagsfräckisar, den där var riktigt bra:)
Kram♥

ansepanse sa...

gôtt att den pippifågeln också kommit nu :) hoppas den hittar tillräckligt att äta
kramar

Suss sa...

Så fick jag lära mig något nytt om naturen idag. Tack för den, jag kommer tyvärr aldrig ihåg några historier, så jag lär inte kunna föra den vidare. Trevlig helg!

gunsan sa...

Fler än jag som fångat djur på bild idag, fåglar är ju inte det lättaste, själv förevigade jag en fjäril o en humla;))

Dina fräckisar är för sköna;)
kramizzzzz

Quila o Ronja sa...

Åh, vad mycket djur du har omkring dig ;-) Grattis till bilden!!!
Ha en skön helg
Kram

Camilla sa...

Se där...skam den som ger sig ;)
Hahahaha...vilken äcklig historia. Men den var rolig :)
Kram på dig!

Majken sa...

hahahaha

spännande myrstack ;-)

Ha en finfin lördag!
Kram

Synnøve. sa...

Den var bra den där fredagsfräckisen alltså hihi.

Här har herr och fru svartvitflugsnappare byggt i holken. Tror de ligger och ruvar för fullt nu.
Hör ljud från holken i alla fall.

Ha en skön helg nu.
Kram Synnöve.

Maud sa...

Men fy vilken historia!! Du är hemsk ju! ;)