Sidor

tisdag 24 maj 2011

Är det någonting jag gillar...

...så är det god mat.
Och det innebär inte att maten behöver vara krånglig att tillaga. Nej, enkelt men gott ska det vara.



Lasagne är en av dessa maträtter.
Förut så gjorde jag det sällan men nu händer det till som tätt att vi äter det. Varför var det så? Jo, det var så omständigt att göra först köttfärssås och sen en ostsås som aldrig blev riktigt bra. Endera blev den för lös eller så blev den för tjock. För mycket ost eller så för lite ost. Och alltid, alltid blev det för lite ostsås så lasagnen blev så torr.
Men nu då?
Jo, isf en bechamelsås (vitsås med ost) så gör jag det enkelt för mej:
Jag tar cream fresh (eller hälften cream fresh och hälften grekisk yoghurt) och saltar och pepprar och blandar i rikligt med riven ost och vips så slipper jag koka en ostsås!

Har du provat det?

26 kommentarer:

Diana sa...

Pallar jag inte göra becamelsås så brukar jag köpa färdig, haha! Eller så köper jag ostsås och slänger i lite mer ost (man kan inte få för mycket ost). Jag kan tänka mig att det blir fräschare och lite mindre "tungt" med creme fraiche i!

bokhyllan sa...

Verkar enkelt. Ska prova. =)

Majken sa...

Men vilket BRA!!! TIPS!!! Tackar :-)
Synd att jag inte läste det igår innan jag handlade, då hade jag köpt lasangeplattor...
Nåja får bli nästa gång..

Ha en fin dag!
Kram

Majken sa...

men det är ju svårt att läsa ngt innan det publiceras kom jag just på *skratt*

maria sa...

det var ingen dum idé :)
ska jag testa nästa gång, typ i helgen :)

Ha en underbar tisdag :)
Kramar

gunsan sa...

Mmmmmmm, det där tipset tar jag hand om, har god erfarenhet av att äta torr lasagne, ingen höjdare precis;)
kramizzzz

pst. Danza skickar en svansvift till vovvsingarna;)

Kati sa...

Nix, aldrig testat... men misslyckats med lasange många gånger... ja, det har jag testat.

Kati

Anonym sa...

Det lät ju himla fiffigt det :-)

Martina sa...

Japp, det har jag provat! ;) blev skitgott :D

Lilla H sa...

vi brukar köra på knorrs lasange då sipper man alla momenten

Helene sa...

Nope...aldrig testat !!
Men jag håller med dig där om att det ska va enkelt OCH gott !!
Ha en fin dag.
Kram Helene.

Sanna sa...

Åh jag har suttit och tittat och lyssnat på valp pip och hade ingen aning om att du sysslade med avel också. Stort grattis från mig och det var mig ena fina och präktiga valpar.
Duktig mamma också som tar hand om sina små.

Mat ja, och ser den goda lasagnen medan det vattnas i munnen. Ska det vara gott ska det vara med både smör och grädde i det mesta jag lagar trots mannens protester. Fast han äter och smackar i sig som om han aldrig sett mat förr. Stackarn och får väl köpa Bececel på hemvägen som kompensation...haha.

Kramen.

Mystjejen sa...

Ser mumsigt ut och enkelt att göra, får testa det. Kramar <3

Anonym sa...

God mat..gillar jag med!! Lasage gör jag dock inte speciellt ofta, för att inte säga, knappt aldrig. Men tack för tipset, bra att ha när man väl gör de!!

Oh alla sötisar mår bra...good!!
( fungerar ej med annat än anonym just nu,sorry)
Kramiz Anki

Camilla sa...

Oj då....halvfabrikat ;)
Sv: Det var inte i öronen moster skulle vilja ha tuttarna i. Det var på mikrofonerna :)
Kram på dig!

Afrodite sa...

Nope! Inte testat, men ska definitivt göra det! Är ju så förbannat trist att göra bechamelsås!
Kram på dig!

Sus sa...

Det ska jag absolut testa.
Verkar mycket lättare på flera sätt!
Kram

Lena sa...

Då är vi två som gillar mat..det kanske är därför man börjar bli lite rundare här och där ;)

Tess sa...

Men så smart! Det måste jag prova nästa gång. Tusen tack för tipset!
Kram

Anonym sa...

Nej, det har jag inte ven lasagne är en av mina favoriter. Fast inte nu när jag hoppar över kolhydrater...

Mystjejen sa...

Kram o sov gott! Hoppas allt går bra med dom små sötisarna =)

Mia systeryster sa...

Lasagne är en av mina favvisrätter att laga, men jag har inte provat det på ditt sätt!
Tack för tipset!
Kram

Mita sa...

Ja lasagne är ju supergott,riktig festmat för ett antal år sen.Jag måste faktiskt säga utan att skryta,host...att jag aldrig misslyckats med ostsåsen. Jag använder idealmjöl så den blir garanterat klimpfri också,
Men jag ska absolut testa med creme fraichen,
Pussa puppisarna från mig och kram till dig!

Quila o Ronja sa...

Nope......har aldrig testat, men det ska jag förstås göra. Allt för enkelheten!!!
Kram

Suss sa...

TACK för det, jag ska testa nästa gång, för jag har samma känsla som du att det är en himla massa kokande i olika grytor och tid tar det, men himmelskt gott blir det förstås. Nu blir det nya ideér in i köket tack vare dig. Kram!

Rigmor sa...

TACK för tipset!! Ostsåsen brukar ha en förmåga att sitta kvar i kastrullen tycker jag, det här måste ju vara perfekt! Varför krångla till det om det inte behövs...jag är av naturen lite lat!!
Ha´en bra dag, hoppas blåsten ger sej...har hämtat gårdagens tvätt i halva grevskapet...
Kram