Sidor

tisdag 4 september 2012

Tänk om alla rönnbär vore rubiner...

...då vore vi mångmiljardärer nu.

I år har rönnen verkligen det fullt upp. Massor av tunga klasar av rönnbär som tynger ner grenarna.
Hur var det nu talesättet sa?



Det blir extra snörikt och kallt
när vintern är här
Om rönnen har ovanligt riktligt med bär
Då är de säkrast med dubbla par luvor
Om man vill slippa midvintersnuvor
 
Eller:
Rönnen bär inte tung börda två gånger.
 
Eller var det:
Surt sa räven?
 
Imorgon tänker jag avslöja den, den bittra, eller var det den sura, sanningen...
Cliffhanger!
 


25 kommentarer:

Miruschka sa...

Ja hur är det nu egentligen, spänningen är oliiiiiidlig;))
Önskar dig en härlig tisdag!
Kram♥

Znogge sa...

Vi kör på "Rönnen bär inte tung börda två gånger" så kan vi vara säkra på en mild vinter. Det vill jag i alla fall ha!

Kram

Ulf sa...

Ibland går jag in på bloggen så tidigt på morgonen att jag bara sitter och stirrar på skärmen. Hjärnan är helt ovillig att samarbeta med fingrarna och när jag ställs inför så här svåra problem som att ta ställning till olika rönnbärsförutsägelser blir jag bara helt mållös. Hoppas att få reda på sanningen i morgon.

Ama de casa sa...

Haha! Konstaterade just hos Carina att jag aldrig har sett några rönnbär här. Ej heller nån snö :-)

♥ Carina ♥ sa...

Haha, same same but different på våra inlägg idag :)
Jasså har du facit? Ser fram emot att få höra vad som gäller :)
Godmorgon!

Anonym sa...

Rönnbär är sååå vackert/Ha en fin dag Kram

Mita sa...

Jag tycker vintern blir som den vill oavsett tillgången på rönnbär,haa...sån är jag..
Mina blommor är inte som finast nu,tyvärr. Snart dags för höstplanteringarna med ljung och lite annat. Gläds åt dina blommor lyckost,..*L*..
Kramiz♥

~~Sara~~ sa...

Jo du.. har massor av rönnbär här med... så jag väntar på din cliffhanger :)

Kram

Afrodite sa...

Ehhh...orkar inte tänka. Väntar istället tålmodigt på ditt svar. ÄVEN om det är en cliffhääänger...;)
Kram fina! ♥

cecce sa...

Åh, jag hoppas verkligen inte talesättet är rätt. Vill INTE ha en vargavinter! Helst ingen vinter alls:-)

Kram cecce

Carina Sjölund sa...

Vilken tur, för har vi inte mycket rönnbär hos oss :)
Väntar med spänning på svaret...
Kramen♥

Majken sa...

Hursomhelst så är iaf rönnbären en riktig färgklick :-)

Ha en fin dag!
Kram

Ama de casa sa...

sv: Haha! Jag känner mina läsare jag. Klart jag var tvungen att berätta att det fanns fler pommisar :-D

MARIA I KOS sa...

Ja jag undrar också .....men hur blir det hos oss : vi har inga rönnbär på våra rönnar och grannen har massor ??
Kram ♥

Miss Juni sa...

Vi har inte ETT ENDASTE RÖNNBÄR på våran!!!
Vad betyder det?? Att vi får 25 grader och sol hela "vintern"??
Snälla: Säg ja!! ;o)
Kram å hej!

Diana sa...

Du bor i Norrland så jag tar en vild gissning att det blir en jäkla massa snö! ;)

Anonym sa...

Bara att hoppas att denna vinter blir bättre än förra året. Helst vill jag ha barmark året om.

Ha en bra dag

Ingrid sa...

Vi får väl se hur länge de sitter kvar på träden.. trilla, trilla, trilla....
Det hävdade min far iallafall; att det var ingen fara på taket om det var många rönnbär -BARA om de satt kvar ovanligt länge!

Camilla sa...

I år har Rönnen verkligen det fullt upp????
Rönnen har ALLTID fullt upp. Kom och jobba där en dag ska du få se!! ;)
Men du...Rönnen stavas med två "n"...inte tre. Japp...jag är den nya stavningspolisen ;)
Kram!

Sanna sa...

Innan rönnbären kommer har jag alltid energi och säger;
-Jag måste plocka och göra något med dem en dag.
Det blir aldrig av när de väl sitter där som du skriver "rubiner" och tynger grenarna.
Nog sjutton går det väl att göra marmelad/sylt på dem?

Kramen!

Maud sa...

Tycker att alla tre stämmer bra!

Sus sa...

När jag sa till mina barn "vid mycket rönnbär blir det en kall vinter" blev det förvånade svaret -HUR kan rönnbären veta det??

Ja, hur é dé nu???

Kraaaaam

soffie sa...

blä ..hoppas det inte stämmer ..vill ha en mild vinter..men vackra är dom alla rönnbären.kramen å ps den där jäkla kon som kommer ibland blir man ju galen på...

Diana sa...

Sv: Vi får väl se hur många hårstrån som hamnade bland instrumenten... ;)

Semester & Mat sa...

Fina är de iallafall :)