Sidor

torsdag 16 augusti 2012

3:e torsdagen i augusti...

..och du vet väl vad det innebär?!
Jo; SURSTRÖMMINGSPREMIÄR!!!!!



Nu finns det ingen regel som säger att man inte får äta surströmming FÖRE detta datum men då blir det fjolårets strömming.
Och jag tillhör nog dem som tycker att den "årgången" kan vara en aningens bättre...
Men i år har det inte blivit en enda strömming. Än, ska tilläggas!
För när jag äter surströmming (och då gärna honorna, med den goda rommen) ja, då äter jag verkligen med andakt:



Den ska serveras med kokt färskpotatis, hackad rå lök (gärna röd lök), skivade färska tomater, hembakat mjukt tunnbröd, smör, stark, smakrik ost, gärna västerbottenost, en (eller gärna flera) kall öl och en iskall snaps till det.
Det kan nog slinka ner en 6-8 stycken. Strömmingar alltså...

DÅ är himmelriket ganska nära...



19 kommentarer:

Maud sa...

fy inget av det där lät gott!!!!
hihi

Petra sa...

Allt utan strömmingen kan jag tänka mej att äta ;)
Men smaken är ju som baken :)

Kram

Diana sa...

Enjoy! Du får ha fisken heeeelt ifred för mig. ;)

Helene sa...

BLÄÄÄ...säger jag = )))))
Ha det gott.
Kram Helene.

Anonym sa...

Har aldrig smakat eller ens luktat ;)
Smaklig måltid/Kram ♥

Ama de casa sa...

Vi har tur som kan köpa surströmming här nere också - tvärs över gatan, faktiskt :-)

Rigmor sa...

Å det finns ingen regel som säger att man SKA äta surströmming heller...***skrattar***, må så vara honor eller hanar, de luktar lika jävligt vilket som. Resten kan jag köpa...bara ingen öppnar burken!!
Smakligt måltid när det nu än blir!!
Kram kram

Majken sa...

aldrig smakat... & det lockar inte.. däremot tar jag gärna av de goda tillbehören :-)

Ha en fin torsdag!
kram

Mita sa...

Du har fått med alla tillbehör ser jag, men jag har gärna lite creme fraiche eller gräddfil till också.
Lukten gör mig superhungrig,haha..
Kramiz♥

Znogge sa...

Allt som bedövar smaklökarna kan nog behövas ;-)

Kram

Milla sa...

Den menybeskrivning du avlslutar med låter inte helt fel. Fast själv får jag nog byta ut sillen till nå´t annat. Äter varken rå eller sur fisk. Mys och ät gott nu =D
Kram

Diana sa...

Sv: De var väldigt goda med! :)

Krönikören sa...

Men de där gamla fiskarna kan du ju inte äta! De är ju inte dina!

Svar: Färgen var slut, men det var en bra ide ;)

Krönikören sa...

Men de där gamla fiskarna kan du ju inte äta! De är ju inte dina!

Svar: Färgen var slut, men det var en bra ide ;)

Miss Juni sa...

Det låter som värsta ritualen...häftigt!
6-8 snapsar!! En helt vanlig torsdag!! Eller...aha...strömmingar...ja, men då så! Skål!

Kram!

soffie sa...

nä inget jag vill prova kan inte äta sånt som luktar illa:(men ha det toppen ändå:)

Sus sa...

Jag blir lika nyfiken varje år du sluför detta smaskens! ;)
Jag har ju hört både himmel och helvete vad gäller denna surströmmin :)

Lundalegenden Sten Broman ska ha myntat "Det smakar som att äta ansjovis på dass" Ha ahaaa

Kraaam och smaklig spis

fialia sa...

Jag har provat men tyvärr tyckte jag inte om det,
du får hälsa din vän i hennes svåra stund, vi fick oxå ett besked om en ganska nära vän som hastigt gick bort i en cykelolycka på semestern, medans barnen o frun väntade i husvagnen. det är så fruktansvärt när det kommer så plötsligt.
Men nu får du njuta av din sura strömming.
ha de Fia

Herta sa...

Äntligen en människa som gillar att stoppa i sig denna delikatess. Härhemma skall det förmodligen ätas med den som inte kan, i år. Skall bli spännande.