Sidor

söndag 12 oktober 2014

Det ljuva 80-talet...

...hade SÅ mycket underbart att erbjuda: härlig musik, ett klädmode som jag kände till och kände mej bekväm i, permanentat hår med spretlugg som innehöll 2 liter hårspray, axelvaddar och benvärmare men framför allt alla matrecept som fanns då. T.ex. Chili Corn Carne, Räkcocktail, kassler med ost och ananas, ugnsgratinerad falukorv men framför allt den legendariska Flygande Jacob.

Just Flygande Jacob är en maträtt som jag kan bli så sugen på. Så härom dagen var jag bara tvungen att göra den.

En grillad kyckling pillades isär...

Två paket bacon stektes...

Vispade 5 dl grädde, tillsatte 2 dl Chili sås...

Skalade och skar tre bananer i skivor...

Lade dessa bananer, strödde på Italiensk salladskrydda och jordnötter över den pillade kycklingen.
Hällde över grädd/chilisåsblandningen . 
Gratinerade i 200 grader i ugnen i ca 20 min, medans riset kokade. Och vips! Så blev det en 80-tals-nostalgi-middag.


Men det finns ett dilemma med denna maträtt; jag kan inte med bananer!!!!
Så vidrigt! Det luktar vidrig och är slemmiga och de där "trådarna" som blir när man skalar...! Men det konstiga är att jag gillar smaken.
Och utan bananer blir det ingen Flygande Jacob...
Sen så kom jag på att det finns visst nånting jag kan stoppa i den bruna soptunnan....

"Inget gott som inte har något ont med sig"

Eller var det tvärtom?



12 kommentarer:

znogge sa...

En klassiker som står sig i längden :-)

Kram

Paulahelenas sa...

80-talet var ju det bästa :)
Jag gillar allt med 80 talet !

Men allt har sin tid...

Nu är här mulet o blött..blää..

En skön söndag önskar jag dej!

Kram

Ama de casa sa...

Flygande Jacob är verkligen smarrigt! Men jag drägglar ÄNNU mer över ugnsgratinerad falukorv... Den rätten innehåller dessutom inga bananer.
:-)

Mita sa...

Där håller jag med dig till 100%, ibland blir jag sjukt 80-tals nostalgisk. På den tiden prenumererade jag på Allt om mat.Så mitt dumhuvud fick jag för mig att rensa bort mycket gamla tidningar. Men jag har sparat lite i alla fall. Till o med från 1977.Det är så roligt att plocka fram gamla goda recept ibland och laga till.
Flygande Jacob får verkligen snålvattnet att rinna till..**
Kramiz♥

Anonym sa...

Hihi Ja detta 80-tal/Kram ♡

TantGlad sa...

Nu har jag läst ditt tidigare inlägg om de populäraste bloggarna. Men hua.....var dig själv du. Du har en jätterolig och uppiggande blogg med massor av humor, och som ÄR det vi behöver. Trams å flams sååå härligt.

Du har åxo ett nostalgi inlägg. Det har jag med. Ja såå det stämmer med 80 talet som jag kommer ihåg var en tid full av tv-serier med intriger (gillar) och så var det lite lockigt, kort hår med spretig lugg. Turkost, isblått och chockrosa var de färger som var på tapeten. Gardiner hade en massa volanger och så hade de stora mönster. Mycket aprikos var det åxo.

Kramkram från mig.

Decdia sa...

Jag har väldigt traumatiska barndomsminnen från den gången då jag tvingades äta flygande Jakob så jag hoppar det väldigt gärna. :)

Majken sa...

Ja 80- talet det var tider det!! Då var vi unga & coola.. Nu är vi mest jag vad är det nu vi är... ;-)

Flygande Jakob gillar jag.. Det är dögott :-)
Gillar du det & lite starkar mat tycker jag att du ska testa kyckling med mangochutney.
http://mermickisrecept.blogspot.se/2013/09/kycklinggratang-med-mango-chutney-4-port.html
SMARRIGT & det är helt suveränt att ha banan till :-)

Kram

fialia sa...

Men de e ju såå gott, o glöm inte planksteken o scampin o så hungrig jag blev nu.
ha de Fia

mariaikos sa...

Ser jättegott ut!
Ja ......då var man ung.....
Det var ju 80-tals tema i Idol i fredags. Det var kul att höra gamla låtar som man gillat.
Kram ♥

Freja sa...

Åhh, nu blev jag sugen på det jag med!

krulli sa...

Mums, blir sugen på den där ibland, men måste skaffa mig en ugn först!