Sidor

onsdag 28 augusti 2013

Recept på en god äppelkaka/paj, Västergyllen.

Bild lånad HÄR. Eftersom jag inte har ett enda äpple på mitt äppelträd i år.

Västergyllen

4 dl. vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
1 dl strösocker
100 g smör
1 ägg
4 st rivna äpplen

Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser.
Finfördela smöret och tillsätt ägget.
Arbeta snabbt  ihop degen.
Smörj och bröa en form. Kavla ut 2 runda kakor,lika stora som formen.( Eller dela degen i två delar.)
Lägg en rundel i botten (eller tryck ut halva degen) och tillsätt de rivna äpplena
Lägg på deglocket,den andra delen av degen, tryck till kanterna och nagga kakan.
Grädda 30 minuter i 175 grader.

Servera med vaniljvisp, grädde eller ät den som den är.

Lycka till!







14 kommentarer:

Miruschka sa...

Det låter himla gott!!
Tack för ditt fina meddelande på FB igår, jag blev så glad.
Kram♥

Mita sa...

Man kan aldrig få för mycket äppelrecept, det är förrädiskt gott med pajer o kakor,
Kramar♥♥

Diana sa...

Mmmm, det lät ju gott och lite nyskapande! Men det är klart att man måste ha vaniljsås, det är ju det som är behållningen i det hela. ;)

God morgon!

Anonym sa...

Låter gottit - Tack för Receptet :)
/Kram Annmi

moi sa...

Det är inte omöjligt att jag testar det här receptet!
Men äpplekaka utan vaniljsås/glass funkar bara inte.
(erbjudandet om obegränsade gratisäpplen står kvar!)
Kram!

♥ Carina ♥ sa...

Men det var då en väldans passande inlägg du hade idag tycker jag :)
Va? Har du inga äpplen? Kom hit och palla lite vetja! :)
Kram

Ulf sa...

Låter gott det där. Bruna böner med fläsk är också gott. Fast det hör väl inte hit...

Ingrid sa...

Något att göra imorgon kanske.. Ska få ett par gäster

Ingrid sa...

Nu är den gjord!!!!! Fattas bara lite vaniljsås.....

znogge sa...

Den låter farligt god får jag säga :-) Glöm inte gräddklicken i vaniljvispen bara. Ska det vara så ska det ;-)

Kram

soffie sa...

mumsigt!!!

Ama de casa sa...

Lycka till och lycka till... Du pratar ju om nåt som väldigt mycket liknar... BAKNING? Vill du skapa osämja i vårt hem? ;-)

Skicka en istället :-D

Freja sa...

Låter smaskigt!

Miss Juni sa...

Recept på äpplekakor är alltid välkommen! Jag älskar allt med äpplen! Mmm!