Sidor

onsdag 30 juni 2010

Länge sen...


...eller är jag gammal?

Igår satt vi och pratade efter middagen och jag blev bjuden på en Nöt-Créme. (eller Nöt kräääm, som vi sa)

-När jag var barn så sprang vi in till en liten bod, Pappers-handeln, och köpte dessa för 0,25:- (alltså 25 ören)!! Visste ni det!?
-??? Det finns väl inte ören nu för tiden?? De kostar faktiskt 2.95 NU FÖR TIDEN...
-Näää?!...men det var då, det!

Ps. bara 2 dagar kvar till SEMESTER!! Ds

Gammal & klok...eller...bara gammal men god är den, då som nu!

18 kommentarer:

Stattinskan sa...

På "min" tid kunde man köpa 2-öres och 5-öres godis ... snacka om gammal, hahaha

Marran sa...

Nöt kräm är ändå nostalgi. På min tid kostade de två kronor.

SV:
ska försöka hitta lite ledig tid, men just nu ser det mörkt ut på den fronten

Camilla sa...

Det var tider det...att vi gick och handlade på "pappers".
Undra just hur många av dom där man har stoppat i sig, i sin barndom?
Ha en toppen dag!
Kram på dig!

Sussi sa...

Ååå nötcreme var det jättelänge sen jag åt. Nu när jag kör min diet skulle några såna där lätt slinka ner. Fast jag ska inte..
Men gott såg det ut ;)

Kramisar

Carina Sjölund sa...

Ja när man var liten kunde man gå på kiosken med fem kronor och få en jättestor påse godis.I dag får man nästan ingenting för 50 kr.Ha en bra dag! Kram :)

Bara Jag sa...

Minns bussturerna hem från skolan - busskiosken hade strykande åtgång på sina 1-kronors godis - däribland Nöt-Créme! :-)

Afrodite sa...

Mums med Nötcreme och en riktig nostalgitripp att stoppa i munnen! =) Så najs!
Kramiz

Sus sa...

Äh...Nöt-kräääm! Vilken nostalgitripp :)
Jag minns också hur man bet av hörnet och sedan sööög i sig den härliga kräääämen.
Det var tider det ;)

Ha det gott!
Kraaaaaaaaaam

ansepanse sa...

gammal eller ung - jag har aldrig smakat
J får också semester nu till fredag :)
kramar

Mita sa...

Ja precis,man bet av hörnet och sög i sig det göttaste,det var tider det.
Kramiz!

gunsan sa...

Ja jag säger som Stattinskan, på min tid handlade det om 2-öres kola, det var grejer det;)
kramizzzzz

Lena sa...

Den nötcremen har man handlat mycket av i sina unga år. Även 5-öres kolor i olika smaker var ett populärt godis som man kunde fylla en liten påse med.
Ha de

Daniel sa...

Aldrig sett eller hört talas om... kommer säkert om ett par år till finnbyn! ;)

Åsa sa...

Tänk att vissa godisar minns man, som nötkrämen.

Miruschka sa...

När JAG var liten, cyklade jag och handlade till min mamma ibland.
Som tack fick jag en 25-öring, det räckte till ett Bugg och tre kolor.
Det bästa var när ett öres godis kom till kiosken, men stackars tant som skulle stå och räkna. Oftast hade man en HEL krona att handla för och kön till kiosken var enorm. Minns än idag hur tant Karin stod och räknade för sig själv när hon plockade i godiset i påsen;)
Det var tider det:))
Kram (och godnatt!!)

Gilla sa...

När jag var barn var nog inte ens den där nötcremen uppfunnen än. Vad jag kommer ihåg, så gick nog en kola på 5 öre. Nej det måste varit mindre, men eftersom jag inte åt så mycket godis så vet jag inte säkert.

Kram/Gilla

Anna sa...

Åh... De är ju så fantastiskt goda... Snälla Skicka till Finnbyn så han får smaka ;). Vi gick till bensinmacken (som senare blev Esso och ännu lite senare blev Statoil) och handlade dessa godsaker. Jag minns inte riktigt vad de kostade. Men jag minns att de faktiskt var ganska dyra:)

Ingrid sa...

Finns de kvar än alltså?? Jag vill minnas att "mina" kostade 1 krona... Just det där att man bet av hörnet är tt srkt minne!