Sidor

torsdag 3 juni 2010

Sommarplågan nr.2...



....det måste nog få bli; brännässla!

Iår så fick jag för mej att odla tomater i mitt växthus...igen...
Det brukar få ligga i träda vissa år men just i sommar var jag sugen på att låta odlaren i mej få träda fram i ljuset...igen!

Men först så måste ju allt som samlats där rensas ut.
Det var både det ena och det andra. Snöskyfflar, hönsnät, trasiga hinkar, en borttappad kratta & en & annan "bra-att-ha-pryl" som gärna letat sig in i ett växthus för att hittas vid ett annat tillfälle.
D.v.s allt som gubben inte vill ha lagrat i garaget!

Och för att inte tala om alla brännässlor som frodats där under våren!!!
Fy f-n vad det gör ont att bränna sig på dem!!!!!!!!!!!!
Trots super-tjocka arbetshandskar & gummistövlar så må du tro att jag fick mej en & annan kyss av denna "heta" växt.

Nu bär det av till Granngården (affären, inte grannen) för att fixa lite plantor!
Man är ju ledig idag!!!

Kram

19 kommentarer:

gunsan sa...

isch för bränn-nässlor, vi diskuterade det nämligen igår hur det egentligen är med hundar????

Härligt med växthus, det är en liten dröm som vi har;)
kramizzzzz

psst. vi har tomatodling på altanen, förra sommaren fick vi ca 13 härliga tomater;))

Helene sa...

Lycka till med "planterandet" : )
Det är ju så kul när man lyckas...
Ha en härlig dag !!!!!
KRAM Helene.

Mia64 sa...

Ha en skön ledig dag /Kram

Sanna sa...

Du håller dig sysselsatt på ena eller andra sättet....hehe.

Ha en skön pannkaketorsdag!
Kramen.

Anonym sa...

Tack ! Vilket bra förslag ! Natten är ju ljus då kan jag göra saker då !
Hmm Undrar just vad grannarna säger om jag startar
gräsklipparn vid 01 ??? hmmm
Inte så populärt kanske hmmmm
Ha en bra dag Kram Bambi

Sus sa...

Ja "nällor" (skånska) är inte att leka med!
Trots undvikande så anfaller de, märkligt :)
Lycka till med tomatplantinköpet.

Kraaaaaaaaam

Fånga dagen sa...

Hallå där!
Varför inte passa på att göra en nässelpesto när du ändå är igång, det sägs att det är gott men jag vet inte.
Vad kul att du kikade in till mig för då fann ju jag dig också.
Ha en fin kväll nu
Kram Lena

Douglas Söderlind sa...

En god tanke.

Camilla sa...

Jag förstod det för inte skulle väl du bara få för dig att gå till grannen ;)
Ledig?
Hahaha....men var är värmen?
Skadeglad?
Jag?
JA!
Kram!

pillan sa...

Kan bara hålla med , dom är ett helvete !!
Ve och fasa

Miruschka sa...

Vilka sorters plantor köpte du?
Har varit på Granngården några gånger, finns mycket smått och gott där!
Ha det bra/kram

♥ Carina ♥ sa...

Vad roligt med växthus, men det är ju en hel del göra med sånt. Vad blev det för roligt du köpte nästgårds ;)
Kram

Miiqa sa...

Brännässlor är inte kul. När jag var liten så visade pappa hur man kunde ta dem med bara fingrarna, men jag "tränade" på en och sen aldrig mer. Usch vad jag brände mig :(

Daniel sa...

Men dom e goda att göra sallad av iaf!!!

Lena sa...

Brännässlor kan jag vara utan.
I en kommentar hos dig så sägs det att de är goda att göra sallad av. Men hur i allsin dar äter man dom då för att inte bränna sig??
(man kanske blåser lite på dom så att de svalnar) Nä, det var ett dåligt skämt....
Ha de

Mita sa...

Ush ja,dom är inte nådiga att handskas med,och nog fasiken lyckas man alltid att bränna sig,
Skönt med en ledig dag,hoppas du fick gjort det du hade tänkt,
Kramiz!

Mia systeryster sa...

Ett elände är dom!!Men du kan ju göra nässelsoppa eller the, ska tydligen vará nyttigt;)Vill oxå ha ett växyhus!!Kram

Sussi sa...

Brännässlor klarar man sig verkligen utan! Dom där små blåsorna bränner läääänge..
Pappa sa idag att brännässlor växer bara i fin jord. Undrar vart man kan få tag i ful jord så man slipper dom ;)

Ha en härlig fredag. Förhoppningsvis med lite sol?

Kramisar

sara - Glitterögon sa...

Nej de är ett väldans elände må jag säga. Och växer överallt hur man än rensar och står i.