Sidor

lördag 22 augusti 2009

Allemansrätten...



Vad vi har det bra som har allemansrätten! En lag som får oss att fritt ströva omkring i skog och mark men med ansvar, förstås!

Jag såg ett program på TV (tror det hette "Hjortronkriget") häromkvällen om en man i Norrbotten som ägde stora myrmarker. Han gick omkring och lekte polis och tog folk på bar gärning som "tjyvplockade" hans hjortron! Han hade t.o.m en inhyrd äldre kvinna som satt vid sitt köksfönster och kikade i en kikare ut mot myren så att ingen objuden gäst tillträdde marken! Han hävdade bestämt att alla bär var hans!
Men var fanns allemansrätten? Hur tänkte karl? Alla har väl rätt att vara i skog och mark!

I morse när vi skulle ut på vår morgonpromenad var det "upptaget" i vår skog av bärplockare...två bilar hade parkerat på min väg...Vad gjorde de där? I min skog...där jag går dagligen!
Fortsatte en bit till...jaha..."upptaget" där med! Det är ju mina promenad-marker!!!
Oj, jag låter nog värre än karl uppe i Norrbotten...men nu kan jag faktiskt förstå hur han tänker...
Allemansrätten..pyttsan; det är min skogsbilväg, min skog, min Bergsjö...min, min, min!!!

3 kommentarer:

Camilla sa...

Andas!!!

♥ Carina ♥ sa...

Ta med din gamla p-bot och "lappa" dom :)
Å du, heter det inte mitt Bergsjö? Äh, ja ba´ undra asså?
Kram

Susanne P sa...

Sv. till Carina:
En sjö, den sjön, min sjö = MIN Bergsjö!
Ett bur, det buret, mitt bur!
Hur svårt kan det vá???