Sidor

söndag 6 mars 2011

Här har vi...

...en underbar söndag! Vilket kanonväder! Solen skiner från en klarblå himmel och  inatt var det minusgrader så skoterspåren där vi promenarar var så där hårda och frusna.
Och jag kan säga att jag verkligen behövde en regäl promenad i dag...efter den middagen vi åt i går...
Vi åt falsk lövbiff, pommes och beasås.




Man tar köttfärs och kör den med knivarna i en matberedare så att man mixar köttfärsen till en smet.







Klicka ut smeten mellan två bakplåtspapper.








Kavla ut köttfärssmeten till stekpannestora, tunna lövbiffar.








Stek lövbiffen hastigt på hög värme. Salta och peppra.






Servera med pommes och beasås.
Värsta vägkrogsmat!










Och natuligtvis ett par glas rött till det!






Béarnaisesås

150 g margarin eller smör
1 msk finhackad schalottenlök eller gul lök
4 st grovt krossade vitpepparkorn
3 msk vatten
0.5 msk vinäger
3 st äggulor
2 msk finhackad persilja
2 msk torkad dragon
salt
peppar

1. Smält smöret eller margarinet i en kastrull. Ställ åt sidan och låt svalna något.
2. Rör sönder äggulorna. Skala och finhacka schalottenlöken och tillsätt den och lite vatten. Rör ner vinägern. Sjud under vispning tills såsen börjar tjockna. Ställ kastrullen på en fuktad duk så att den står stadigt.
3. Vispa i det smälta fettet, droppvis i början, sedan i en fin stråle. Smaksätt såsen med dragon, persilja, salt och peppar.

 
Tack alla ni som oroade er för mitt takdropp! Det har inte droppat något mer men vatten är ju alltid vatten så vi blir tvugna att bryta upp golv och tak för att åtgärda skadan....

25 kommentarer:

Helene sa...

Va gott det lät !!
Tack för tipset = ))
Här skiner solen idag oxå...
Känns som våren är på gång = ))
Ha en fin dag.
Kram Helene.

UlricaA sa...

Åh så gott! Men synd på takdroppet....sånt är så tråkigt! Här skiner oxå solen idag, visst är det helt underbart! Ha en härlig söndag! Kram!

Afrodite sa...

Shit vad gott det lät! Och vad fiffigt med falsk lövbiff! Det ska minsann provas redan nästa helg! Och egen bea! Mums! Tack för tips goa vän och kära syster! =)
Kram på dig!

Anonym sa...

Mmmm... Så gott det ser ut. Har aldrig hört talas om den varianten tidigare. Skönt att det inte droppar mer men det måste så klart kollas upp...

Kram

Sussi sa...

Så gott det lät. Det tipset tackar jag för. Ska provas någon helg :)

Vilken jäkla otur med taket. Synd att ni måste bryta upp hela alltet. Det är ingen idé att chansa trots att det inte droppar längre. Sånt kan göra stora skador..

Kramisar

Marie-Louise sa...

Tack för middagstipset, såg mycket gott ut :)
Ha en fortsatt fin söndag /Kram

Majken sa...

Det lät väldans gott.. Har aldrig tillagat falsk lövbiff men kommer säkert att pröva..

Ha en underbar söndag!
Kram

Miruschka sa...

Har faktiskt aldrig hört talas om falsk lövbiff, men det kommer att stå på vårt matbord redan till helgen!
Ha det bäst:)
Kram♥

Diana sa...

Åh vad surt med golvet även om det kunde varit värre!
Maten ser smarrig ut, jag har inte hört talas om falsk lövbiff förr!

Carina Sjölund sa...

Hur tror du jag mår i kväll efter all tårtätning??
Men det har faktiskt blivit en promenad i dag i alla fall :)
Kramen♥

Herr Nilssons Fru sa...

Falsk lövbiff, de har jag aldrig testat men de ska bli. Vad bra de är med bloggar, så mycket man lär sig..good!! Ja idag o igår med för den delen har de varit kanonväder. Väninnan o jag har varit på liten titta i affärer tur, medan gubbarna suttit fastklistrade vid TV:en.
Ha en skön afton
Kramiz

Camilla sa...

Annars finns det ju att köpa färdiggjorda :)
I morgon utser jag en vinnare. Kul att du var med i min lilla tävling.
Kram på dig!

Quila o Ronja sa...

Har jag aldrig provat!!! Men det jag ska. Tack för att du delar med dig av smarta recept. Här blev det grillat, både igår och i dag. Mätt??? Jaaa, lite ;-)
VATTEN......nödvändigt, vackert, men tänk vad det kan ställa till, om det hamnar på fel ställe. Hoppas inte allt för mycket blev skadat :-(
Kram på dig
Susanne

Helen sa...

Tråkigt med läckan! Hoppas ändå att söndagen varit go och gla! Bea sås köper jag på burk ala
Lallerstedt...supergod1

En goer kväller till er!

Kramar

Mona sa...

Smarrig mat det såg ut att vara.
Ha de bäst

ansepanse sa...

vad gott det låter och vatten måste ju alltid åtgärdas hur tråkigt än det är att börja riva både golv och tak
kramar

Sus sa...

Mumsigt till sista slicken!
Jag har gjort falsk fläskflé men alrig lövbiff, det ska jag testa!
Kraaaaaaaaam

Petra sa...

Åh vad gott det lät och såg ut.

Lena sa...

Mums!
Det blev pomme här också men med hemmagjorda hamburgare. Man måste få frossa lite här i livet ;)
Ha de

Mita sa...

Det var nåt nytt md falsk lövbiff,men gud så gott det lät. Beasås har jag aldrig testat att göra själv,kanske måste prova nån gång.
Oroväckande med vattenläckan,klart det måste kollas,håller tummarna för er..
Kram!

gunsan sa...

Hallå i örat vad det där lät gott, måste göras härhemma. Vilken toppen-idé;)
Kramizzzzzz

Mia systeryster sa...

Festligt att du la in ett recept på bea, just idag, när jag testade för första gången, och det gick åt h-vete.Kanske borde jag göra ett inlägg om det;)
Kram

cecce sa...

Åh...det där lät gott och verkade lätt att göra. Kan tänka mig att det skulle gå hem hos barnaskaran här hemma!!

Vilken otur med läckaget. Attans också! Hoppas dey löser sig till det bästa!

kramar

Malin sa...

Att äga hus är verkligen inte alltid kul! Att ha en buffert till dessa händelser är en stor fördel, men ändå, även om man har det, allt jobb, allt mäck, att man inte har en aning om hur stor skadan är... Hoppas det visar sig vara lite.
Den falska lövbiffen lät jätteläckert, DET måste vi prova!
Kram

Milla sa...

Hallå, här kom jag lagom till middagen ser jag :)
Låter kanongott och att du dessutom gör egen bea!! I'm impressed..jag är ju lite av en novis i köket *ler*.
Undrar vem du liknar ur historiskt perspektiv?
Ett riktigt roligt och totalt ovetenskapligt frågetest som gav en salig blandning bloggare, hihi.


Har lånat dotterns laptop eftersom min egen är precis slut i burken.Nekas tillträde till flera bloggar och de stängs ned efter felmeddelande??

Så om det blir väldigt tyst så har dottern sin laptop och min egen j..la dator har blivit en dumburk..

Kramar Milla