Sidor

torsdag 20 augusti 2015

3:e torsdagen i augusti...

...är nästan större än självaste julafton för oss Norrlänningar.



3:e torsdagen i augusti är det nämligen surströmmingspremiär! (själv så tycker jag att fjolårets strömming är mycket godare.)
Men trots premiärdag så tror jag nästan att jag väntar till lördag innan jag äter den delikataste av alla delikatessen. Den som väntar på något gott...
Och naturligtvis ska den ätas med hackade tomater, hackad rödlök, kokt färskpotatis och vispad grädde.

Jag vet inte om det framgick att jag verkligen gillar surströmming?!

Oj, oj, oj som jag längtar till helgen!





4 kommentarer:

moi sa...

Ibland är jag så glad att jag inte bor i Norrland. SPeciellt när det är dags för den här premiären. Fast varför klagar jag, har ju aldrig ens känt hur det/den luktar (surströmmingen alltså).
Å andra sidan har vi svartsoppa här i söder och inte heller det har jag vågat mig på :)
Snart är det helg - håll ut!
Kram

Ama de casa sa...

Tomater och vispgrädde?????? Jag kan inte vara norrlänning jag inte... ;-)

Vi har tur som kan få tag på surströmming här tvärs över gatan. Men ska jag vara ärlig (och det ska man) så har jag bara ätit det en gång här nere. Var inte riktigt samma sak...
:-)

Anonym sa...

Fniss Ni Norrlänningar lite rolia ' men så goa ♡ ...
Njut till helgen av din surströmming finaste/Kram

Mita sa...

Mmmmm..surströmming, dom som inte vågar prova vet inte vad dom går misste om..** Men alltså vispad grädde, kan det vara gott? Jag kör med créme fraiche eller gräddfil..
Kramar♥.