Sidor

torsdag 20 november 2014

Ibland så undrar jag hur recepten fått sitt namn...



...om man nu bara tar ett exempel: 14-dagars sallad.
Den räcker absolut INTE i 14 dagar, hur mycket jag än gör. Den tar alltid slut långt innan dessa 14 dagarna gått. Det blir näst intill ett begär.
Eller är det så att den håller sig i 14 dagar? Ja, jag har ingen aning!

Och receptet...nja, nu vet du ju hur det brukar gå när jag följer ett recept men här kommer grundreceptet:

14-dagars sallad

1 kg vitkål &
1 kg morötter rivs

1 röd el. grön paprika skärs i bitar
1 purjolök skivas

1 dl äppelcidervinäger
1 dl matolja
½ dl socker kokas ihop & hälls över de rivna/skurna grönsakerna

Låt stå minst ett dygn.

(Men jag lade till lite vitlökspeppar, oregano & Italiensk salladskrydda. Tog mindre morötter och lite mer vitkål, bara för att göra "på mitt sätt" och INTE följa ett recept till punkt och pricka.)




9 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi...Nä,inte räcker denna i 14da'r ...
Tack för ditt Grundrecept ;)

/Kram pårej!

Mita sa...

Det där påminner till stor del om det recept jag hittade för ett antal år sen,och då hette det "bantarsallad". Antagligen för att om man tar mer av salladen så kan man minska ner på det onyttiga,
God är den
Kramiz♥

Ama de casa sa...

Lät väldans gott!

En annan grej som jag inte heller förstår är att det kan stå på en vindunk att den ska hålla sex veckor efter att den öppnats? Det gör den inte alls...
:-)

MARIA I KOS sa...

För länge sen gjorde jag denna sallad ibland. Tack för påminnelsen och receptet. Den är god.
Håller med, lustigt namn.
Kram ♥

Herr Nilssons Fru sa...

Tack för receptet, har aldrig blandat så där :)
Namn, ja de e frågan.
Kramiz

Anonym sa...

låter gott skall testas

znogge sa...

Tack för att du delade med dig! Salladen kommer att testas men jag följer din variant. Känner att jag vill ha mer vitkål...

Kram

Freja sa...

Mmmm, smaskens!

Majken sa...

Man måste vara lite Wild and crazy när man lagar mat...
Tack för grundreceptet ;-)
Kram