Sidor

onsdag 17 september 2014

"Mitt" äppelträd...

...har liksom inte varit med mej.
Det började 2003, när Mr C fyllde 40 år, då köpte jag ett äppelträd, ett familjeträd med fyra sorters äppelsorter på samma träd, till honom. Han är inte ett dugg intresserad av varken trädgård eller trädgårdsarbete, äter varken grönsaker eller frukt men med tanke på att jag fick en bakspoiler och ett dubbelt "snyggt" avgasrör av honom när jag fyllde 40 så tycker jag att han "ville" ha ett äppelträd. What goes around, comes around, liksom.




Det blev inte långlivat, äppelträdet alltså. Det dog efter 3-4 år och bar aldrig frukt. Men jag gav mej inte; jag köpte ett nytt till honom och det trädet tog sig fint. Men någon större skörd har det aldrig blivit... Läs mer här.
Men i år, i år har det verkligen gett frukt!


Äppelmos


2,5 kg äppelmos kokat - check!
Och lika mycket till kommer det att bli + några äppelkakor och äppelpajer.


Nåja.... om jag ska vara riktigt ärlig så har några äpplen har gått åt till hundgodis också...ganska många om sanningen ska fram.




13 kommentarer:

Quila o Ronja sa...

Mm, vad gott! Självklart skulle han ha ett äppleträd!!!
Vad kul att det bar så mycket frukt i år ;-)
Kram

Anonym sa...

det är nyttigt med frukt

Herr Nilssons Fru sa...

Haha förlåt jag skrattar men vilka fina presenter ni ger varandra :)
De e kul när träden ger frukt, oh man ska aldrig ge sig - nu fick du ju redig valuta för den fina presenten du köpte till gubben :) hundarna, äter de äpple?? min tar o leker med ibland, men äter, nä de har jag aldrig sett de gjort.
Vi har massor av äpplen men de är dåliga för träden är vildvuxna så i år ska de tuktas rejält med hopp om nystart.
Kramiz

Majken sa...

Vad roligt att det tog sig :-)

Vilken otroligt omtänksam 40 års present DU fick... O han är din favorit än? ;-)

Zingo fick alltid äpple förr men så läste jag att det är farligt för hundar... Men jag vet inte om det är sant...

Kram ❤️

Anonym sa...

Mmm...Härligt med Äpplemos mm & så fina Foto ♡ ...
/Nospuss & Kram

Mita sa...

Toppenhärliga presenter ni ger varandra, så mycket kärlek och omtanke bakom..*blink*..
Men gud så gott med hemkokt äppelmos, det finns så mycket man kan göra av äpplen. Pajer,mos, gelé,marmelad,must, dom kan användas i matlagning och bakning, torkas i ringar och ha till frukost filen. Du ser, jag blir alldeles lyrisk över äpplen,och så är dom ju goda att äta som dom är också..**
Kramiz♥

Susan sa...

Envishet har alltid lönat sig!

Lustiga familjen...mannen äter inte äpplen men hunden gör det, hi hiii...

Kraaam

Susan sa...

Envishet har alltid lönat sig!

Lustiga familjen...mannen äter inte äpplen men hunden gör det, hi hiii...

Kraaam

Decdia sa...

Hahaha, har ni krig när det kommer till födelsedagspresenter? :)
Wow vad med äpplen! Skönt att hundarna gillar det annars hade det kanske blivit mycket att kasta.

moi sa...

Smart sätt att "ge igen" tycker jag!! Heja dig!
Du skulle inte kunna skicka ner ett par av dina hundar till mig?
Jag har så mycket äpple som bara går till spillo.....
Kram

mariaikos sa...

Det är väl en fin present tycker jag, ett eget äppelträd.
Ser gott ut med äppelmoset.
Kram ♥

Rigmor sa...

Hahaha...skrattar åt era födelsedagspresenter!! Skulle ha kunnat vara här...Men kompis till mej fick en gång en handjagare (gräsklippare) av sin man i födelsedagspresent, hon hade väl vid något svagt ögonblick sagt att hon behövde gå ned i vikt...Han tyckte hon kunde förena nytta med nöje...Tilläggas bör att de fortfarande är gifta!!
Gott med äppelmos, och gott med äpplen. Men den fyrbente...ja inte äter han äpplen!
Kram kram

Freja sa...

Åhh, vilken lycka! Jag hade gärna haft ett äppelträd, men jag verkar bara få rabarber att frodas...