Sidor

måndag 30 september 2013

En liten måndagsfundering...

...som jag har är:
Är det den sista i dag eller är det 31 dagar i september?

Hur håller du reda på hur många dagar varje måndag har?
Jag vet att det finns en ramsa men jag kommer aldrig ihåg i vilken ordning månaderna ska komma.
Jag har ett mycket bättre sätt, att räkna på knogarna:

Uppe på knogen: 31 dagar, nere mellan knogarna: 30 dagar. Utom februari som har 28 dagar.
Man börjar uppe på vänsterhandens lillfingerknog. Det är januari. Sen är det bara att räkna vidare.

April har 30 dagar.

Och när man kommer till juli och augusti får man hoppa på två knogar efter varann eftersom det inte finns något mellanrum där.

Juli och augusti har 31 dagar.

Jag räknar även 9:ans multiplikations tabell på fingrarna...



22 kommentarer:

Hanna sa...

Det är sista idag. Inte klokt att det är oktober imorgon....

Ulf sa...

Knogarna är räddningen,fast jag börjar på pekfingerknogen och efter lillfingret byter jag hand. Så lärde jag mig.

Camilla sa...

Precis så där kör jag också.
Jag räknar också nians tabell med händerna. 9,18,27 kan jag utantill...sedan åker fingrarna upp :)
Kram!

Anonym sa...

Jag tar den lätta vägen ut och tittar i almanackan! :)
Morgonkram!

Anonym sa...

Lär mig aldrig den där ramsan hihi
Men i Sept är det 30 da'r & sista alltså idag/Septemberkram Annmi

Anonym sa...

Trettio dagar har november,

april, juni och september.

Februari tjugoåtta allen.

Alla de övriga trettioen =)

Paula´s Blogg sa...

Instämmer med föregående kommentar :)

30 dagar har november, april, juni o september
Februari 28 allen
Alla de övriga 31 :)

Ha en bra måndag!

Kram

Diana sa...

Nians tabell kör jag också på fingrarna.
Knog-knepet kan jag men oftast brukar jag utgå från nån månad i närheten som jag har koll på antalet dagar i och sen använda uteslutningsförmågan. ;)

Rigmor sa...

Sista dagen idag...i september alltså. Huvvaligen...nu börjar snart vinterh-lvetet...*skrattar*!!Fast i år är jag lite bättre förberedd, vinterkängor inhandlade, fodrade byxor likaså...och en urskön jacka, fynd dessutom!!
Angående multiplikationstabellen...den sitter som gjuten i skallen, den fick man rabbla både fram-och baklänges i skolan, jag vet att jag grät mej igenom nätterna för att jag inte kunde...men sen så, nu sitter den!!
Kram kram

Susan sa...

30 dagar har november - april - juni och september…tror jag det är :)
Va??? Nians tabell på knogarna???
I morgon är det i allafall oktober, så de så!

Kraaaam

znogge sa...

30 dagar i september. Punkt slut. Även om jag inte kan förstå att det är oktober i morgon...

Kram

Solglittret sa...

Ja...just så har jag alltid gjort, på knogarna ska man räkna...det kan aldrig bli fel:)
Ha dé
Kram Lollo

♥ Carina ♥ sa...

Jag gör lite eljest. Jag börjar på pekfinger knogen.
Plutifikationstabellen kan jag som ett rinnande vatten. I huvudet :)
Kram

moi sa...

9:an kör jag antingen på räknemaskinen eller på fingrarna.
Månaderna kör jag alltid ramsan:
30 dagar har november, april, juni och september.
28 en allena.
Alla de övriga 31.

Bara för att jag alltid glömmer att jag har knogarna med mig...
Kram

moi sa...

9:an kör jag antingen på räknemaskinen eller på fingrarna.
Månaderna kör jag alltid ramsan:
30 dagar har november, april, juni och september.
28 en allena.
Alla de övriga 31.

Bara för att jag alltid glömmer att jag har knogarna med mig...
Kram

Maud sa...

Alla knep är bra utom de dåliga! *fniss* =)

Sussi sa...

Och jag tittar en kalender, för jag lär mig aldrig varken ramsan eller räkna på knogar :)

Kramisar

Sara sa...

Jag har en annan fundering.... hur klarar du av att knäppa kort på dina händer?? :O ;)
Kram

Lotta sa...

jag kör också knogtricket! Har aldrig lyckats lära mig den där ramsan...
Ha en fin vecka!

Kram!

PS. Bor du och "söstra di" nära varandra? Isåfall skickar jag parfymproverna till henne. Om inte - då skickar jag till er båda.

Majken sa...

Det är TUR man har sina fingrar & händer ;-)

Jag brukar titta i almanackan ja...

Kram

Suss sa...

Det är väl tur vi har fingrarna. Jag har aldrig begripit mig på lärare som inte tycker det är rätt att räkna på dem. Jättebra och man man har dem alltid med sig.

Hörni sa...

Jag räknar också på Knogarna. Men nians tabell kan jag utantill. Lärde mig när jag jobbade som elevassistent i en femteklass. ;)