Sidor

onsdag 10 augusti 2011

Vilken lycka...

...jag känner i hela min kropp idag!

Kiara och jag tog oss en liten promenad i skogen på tumanhand idag. Och kan du gissa vad vi hittade?
Jo, kantareller!


Man säger att det är lätt att lära hundar om man gör det på rätt sätt men att hitta det rätta sättet är inte alltid så lätt.
Men jag tror jag har hittat ett bra sätt att lära Kiara hur man hittar kantareller.

Det är så här att när jag hittar kantareller i skogen blir jag alldelens skogstokig. Jag viftar med armarna, tjuter fram ett litet kvävt skrik, (som en liten gris) studsar omkring lite på stället och blir allmänt galen.
Så har Kiara lärt sig att: när matte gör dessa signaler så då måste hon bli väldigt glad över något som finns där...och det "där" måste vara de små gulingarna som hon absolut måste ta med sig hem!

Idag så har jag lärt mej att dämpa mina signaler. (en aning iaf) Jag tjuter inte lika högt men några kvävda väsningar hörs, armarna åker fortfarande upp i luften och jag har försökt att låta bli att skutta på stället.
Och idag kom vi hem med massor med kantareller!
Så visst funkar denna metod!







19 kommentarer:

Villa Frejas bokblogg sa...

Kanske något jag ska lära Alvin. Jag hittar aldrig kantareller.
Kram.

Rigmor sa...

Men nu måste jag fråga...var det du eller Kiara som hittade det gula...??!! Nu funderar jag starkt på att lära om kattdamerna, men den ena är obeskrivligt lat och den andra ganska klumpig, magen släpar i backen, så det kanske stupar på en gång...så det blir nog att ta på sej stövlarna själv och trava ut i skogen mellan regnskurar!! Å till råga på allt, vi har fått nya grannar längst in mot skogen, inga munkar, nejdå, vanligt folk, men tänk om de också upptäcker kantarellerna alldeles i närheten av deras tomt??!!
Ha´en fortsatt bra dag!!
Kram

Miruschka sa...

J hittar kantareller UTAN hund;)
Kram♥

Milla sa...

Hahaha, är det så man ska göra för att locka fram de goda gula?
Jag som trodde att det var supersyn och stark ryggsom krävdes (eftersom det gäller att gå som en krökt ostbåge för att se dem)
På tal om ostbågar;
- Vet du hur man vet att det är en mus i kylskåpet?

Svar kommer i nästa kommentar, höhöhö.
Kram Milla

Milla sa...

Svar; Den har parkerat ostbågen utanför.

♥ Carina ♥ sa...

Tur att det är lite folk i skogen. Ser nån dig är det risk för att du får åka till det rosa huset på höjden ;)
Puss på dig, du härligt galna männisch!

znogge sa...

Här hittar jag bara flugsvamp och annat oätbart så plockningen får vara för min del! Är usel på det här med svampar om jag ska vara ärlig...

Kram

Petra sa...

Hahahaha, skulle vart en liten fågel där i skogen och sett dej ;)

Kram

Carina Sjölund sa...

Hahaha, vi har oxå kantareller :)
Tänker steka dom i kväll till grillat kött!
Kramis♥

soffie sa...

va mysigt med en skogstur och svamp hittade du med ,gott:)

Diana sa...

Jag förstår din glädje, kantareller är ju underbart gott!

gunsan sa...

Mmmmm vad härligt, kan se dig framför mig skuttandes in skogen med armarna i luften, skulle ju kunna tro att du fått syn på en björn;))
kramizzzz

Mita sa...

Hör och häpna,jag är ingen svampälskare, så egentligen bryr jag mig inte om att leta eftér kantareller. Men det skulle vara en kul grej att lära Peppe kantarellsök,inget är omöjligt.
Men vadå,har ni inte kärltvätt? Fast det är rätt nytt här och dom gör det bara en gång nu på sensommaren. Dessemellan får man göra själv om det blir för äckligt,blää....
Kram på dig!

Majken sa...

häääärligt med kantareller :-) Det är ju så himla gott...

förstår att du blir lycklig...

ha en fin kväll & smaklig måltid
kram

Krönikören sa...

Om jag såg någon i skogen som stod med armarna i luften, småhoppade och hade läten för sig som kvävda väsningar, då skulle jag antingen påbörja någon sorts hjälpåtgärd. Eller springa särifrån så fort som möjligt.

Härlig beskrivning!

Synnøve. sa...

Jag har faktiskt inte varit ute i skogen ännu... Mest på grunda av att det har regnat så förbaskat hela tiden. Men ska försöka ta mig en tur ut idag. Med Erri.
Får se om jag finner några gulingar :))
Kram på dig.
Synnöve.

Herr Nilssons Fru sa...

haha..de vore lite småskoj att se de där!! Förstår din lycka även om jag själv inte är plockare, men rensa är kul.
Kramiz Anki

Anonym sa...

Jag hittar också kantareller. I affären.
:-)

Lena sa...

Vilken skörd!
Jag har en liten påse kantareller i frysen. Och dom plockade jag inte själv utan fick dom av dottern.
Ha de