Sidor

tisdag 14 april 2015

Det enklaste sättet att skala potatis?

Jo, ett litet frågetecken var jag tvungen att sätta bakom rubriken. För inget kan ju sägas utan att det först provats. Och som den nyfikna människa som jag är var jag bara tvungen att testa detta.

Såg på FB ett tips på hur man skulle göra det enklare att skala potatis.
"Gör ett ytligt snitt i skalet på den okokta potatisen. Se till att skåran går ihop."


"Koka potatisen tills den är klar. Lägg den sedan i iskallt vatten någon minut. Ta sedan upp den och skalet går lätt och smidigt att dra av med enbart händerna."


Nå ja...lätt och smidigt var det absolut inte! Skalet fastnade lite var stans och varmt, kladdigt och eländigt var det att skala med händerna. KAN funka bättre på nypotatis men å andra sidan, vem skalar nypotatis?



Tips från coachen: jag kommer att göra som jag gjort tidigare; att skala potatisen INNAN jag kokar dem!





9 kommentarer:

Majken sa...

Vad bra att du testat :-) för då slipper ju jag göra det ;-)

Ha en fin dag!
kram ❤

Ama de casa sa...

Det är klart bästa sättet. Särskilt om man har Jonas till hands :-)

moi sa...

Jag håller med dig! Nypotatis ska absolut inte skalas, nästan inte gammelpotatis heller!
Kram

Unknown sa...

jag skalar väldigt sällan potatis

Decdia sa...

På en del av de fine-dining restaurangerna som Batman varit på så gör de sådär. Eller i alla fall skalar potatisen efter kokningen (när den är skållhet, ajaj). Det är tydligen ajabaja i den "fina" världen att koka potatis utan skal.

Gilla sa...

Jag tror nog att jag fortsätter att skala potatisen innan jag kokar den. Såg också tipset på FB,

Kram/Gilla

Mita sa...

Man får nog fortsätta på det vanliga sättet. Fast godast blir onekligen potatisen om man kokar med skal på.
Kramar♥

znogge sa...

Bra, då behöver jag inte testa detta. Tror jag håller mig till min gamla metod jag med...

Kram

Gilla sa...

Sv: Visst är det härligt med barnkalas. På det här var det bara vuxna förutom födelsedagsbarnet och hans lilla kusin. Det Blev inte så stojigt då. Skönt för oss riktigt vuxna.

Kram/Gilla